Berita Auto

Lotus Elan Kini Sudah Berusia 60 Tahun Dan Masih Disanjung

Lihat bagaimana Lotus Elan mempengaruhi budaya kereta selama 60 tahun.

60 tahun yang lalu pada 10 Oktober 1962 pada hari Rabu, Lotus Cars memperkenalkan Lotus Elan 1500 yang ikonik. Ketika itu, ia hanyalah satu lagi kereta sukan, tetapi hari ini, ia adalah kereta yang boleh dikatakan memberi kita blueprint kepada beberapa sport car paling popular budaya kereta. kereta. Jadi, bagaimanakah kereta ini mempengaruhi permotoran pada masa itu.

Pada tahun 1962, Jaguar mempunyai E-pace dan Ferrari mempunyai GTO, kedua-duanya adalah muscle car yang sangat popular, besar, mahal dan berkuasa. Daripada cuba mencabarnya, Lotus mengambil pendekatan yang berbeza dan mengikut jejak Lotus yang typical, mereka membina kereta yang moden, ringan dan menyeronokkan untuk memandu, Lotus Elan.

Lotus Elan dikuasakan oleh enjin Lotus 1500cc 122E Consul Classic yang diubah suai. Walaupun enjin awalnya ialah 1000bhp 1499cc, Lotus menggantikan enjin ini dengan unit 1.6 liter selepas 22 unit telah siap. Oleh itu, semua kereta 1.5 liter telah dipanggil semula ke Kilang Lotus di Chestnut dan ditukar enjinnya.

Jika gambar Lotus Elan kelihatan serupa, itu kerana kereta ini merupakan inspirasi reka bentuk untuk banyak kereta sukan terkenal pada masa hadapan seperti Mazda MX-5, yang merupakan kereta sukan terlaris pada dekad 90-an. Reka bentuk ini juga menjadi inspirasi untuk Lotus Elise, nama yang sinonim dengan jenama Lotus sejak penubuhannya pada tahun 1996.

Reka bentuk open top yang ikonik telah disusuli dengan penutup hard top untuk Lotus Elan tidak terlalu lama selepas ia dilancarkan. Versi hard top ini menggunakan casis tulang belakang keluli, teknologi yang terus digunakan oleh Lotus dalam kereta mereka sehingga tahun 1995.

Lotus-Elan-Cover-1.0

Selepas kejayaan Lotus Elan, Lotus menghasilkan Lotus Elan Sprint pada tahun 1973. Kereta ini adalah versi yang lebih berkuasa daripada Elan asal yang kami semua kenali dan sayangi. Kereta ini boleh mencapai 100km/j dalam hanya 6.6 saat. Itu mungkin tidak begitu hebat mengikut piawaian hari ini untuk kereta sport tetapi ia cukup laju buat masa itu.

Sekarang kami mempunyai banyak kereta sport, beberapa daripadanya sangat diilhamkan oleh Lotus Elan dan kami gembira kerana reka bentuk ikonik ini praktikal, bergaya dan menimbulkan rasa nostalgia dalam diri kita semua.

Apa pendapat anda tentang Lotus Elan? Kami berharap agar dapat melihat lebih banyak kereta sport mampu milik dibina pada platform yang sama kerana ia memang hebat.

Previous post

BMW M2 Didedahkan Dengan Pilihan Manual Dan RWD Sahaja

Next post

BYD Atto 3 Catat Debut India SUV Syarikat Mereka

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *