Sukan

Logo Honda Kembali Di Kereta F1 Red Bull

Nampaknya Red Bull Group dan Honda Motor Company mengukuhkan lagi pakatan mereka.

Apabila Honda memasuki semula Formula 1 untuk kali keempat pada 2015 sebagai pembekal enjin untuk McLaren, ia mengalami beberapa masalah. Akhirnya, hubungan dengan pasukan F1 McLaren merosot dan Honda menjadi pembekal unit kuasa kepada Red Bull Racing dan Toro Rosso (kini AlphaTauri). Tahun lepas, Honda menjadi pengeluar enjin pertama yang mengalahkan Mercedes-Benz dalam era turbo-hibrid dan pemandu Red Bull, Max Verstappen memenangi Kejohanan Pemandu. Mereka kemudian menarik diri daripada Formula 1, tetapi memberi Red Bull hak untuk menggunakan harta intelek mereka dan membenarkan kedua-dua pasukan terus menggunakan unit kuasa rekaan Honda melalui Red Bull Powertrains sehingga 2025.

Tahun ini, Red Bull Racing nampak, pada dasarnya tidak dicabar untuk Kejuaraan dan mungkin akan mendahului 1-2. Honda mungkin menyedari ini mungkin masa yang baik untuk mengingatkan orang ramai yang menonton bahawa ia masih reka bentuk powertrain mereka yang memenangi perlumbaan ini. Oleh itu, mereka telah mencapai persetujuan dengan Kumpulan Red Bull untuk memaparkan logo Honda dan logo Honda Racing Corporation (HRC) pada kereta Red Bull Racing dan AlphaTauri sekali lagi.

Jadi, bermula dari Grand Prix Jepun di Litar Antarabangsa Suzuka (yang dikendalikan oleh anak syarikat Honda), jentera perlumbaan pasukan Oracle Red Bull Racing dan Scuderia AlphaTauri akan dihiasi dengan logo Honda dan HRC. Logo tersebut akan kekal pada kereta sehingga penghujung musim Formula 1 2022. Hujung minggu ini adalah pusingan ke-18 musim tahun ini. Masih terdapat empat acara Grand Prix lagi sebelum akhir musim: AS, Mexico, Brazil dan Abu Dhabi.

Dua lagi ketetapan telah dipersetujui antara Honda dan Red Bull. Salah satunya ialah Sergio Perez akan berkhidmat sebagai duta Honda Racing School Suzuka dan mengambil bahagian dalam Honda Racing School Driver Academy pada November 2022. Yang kedua ialah keempat-empat pemandu Red Bull Racing dan AlphaTauri akan menyertai Honda Racing THANKS DAY 2022, juga pada November 2022.

“Logo HRC di bahagian muncung dan logo Honda di sisi jentera perlumbaan kedua-dua pasukan mewakili hubungan kukuh antara Honda dan Red Bull Group. Melalui sokongan teknikal yang disediakan oleh HRC, Honda akan menyokong sepenuhnya cabaran yang dihadapi oleh jentera tersebut untuk menjadi ‘terpantas di dunia’. Kami amat berbesar hati kerana jentera ini telah diperkenalkan di Grand Prix Jepun F1, di mana Honda bertindak sebagai penaja utama. Sila sokong dua pasukan Red Bull Group yang bersaing dengan unit kuasa yang dimuatkan dengan teknologi Honda,” kata Koji Watanabe, Ketua Unit Penyeliaan Komunikasi Korporat, Honda Motor Co., Ltd. dan Presiden Honda Racing Corporation.

Previous post

Pengecualian Duti Import Dan Eksais EV Import Dilanjutkan

Next post

Produksi Volkswagen Arteon Akan Dihentikan Pada Awal 2025 

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *