Bisnes

Jualan Perodua Naik 5 Peratus Dengan Isu Bekalan Bertambah Baik

Adakah rantaian bekalan akan terus kekal bertambah baik?

Jualan Perodua untuk suku ketiga 2022 telah meningkat lima peratus kepada 69,001 unit berbanding jumlah yang masih mengagumkan iaitu 65,719 unit pada suku lepas. Perodua  menyamakan ini dengan situasi rantaian bekalan yang terus bertambah baik dan diharapkan keadaan itu terus bertambah baik seiring dengan berlalunya masa.

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Perodua, Dato’ Sri Zainal Abidin Ahmad menyatakan, “Peningkatan pendaftaran pada suku ini (S3 2022), menunjukkan bahawa kebanyakan isu utama dalam rantaian bekalan automotif telah menjadi normal. Kini tiba masanya untuk menambah baik pengeluaran kerana kami perlu mengurangkan tempoh menunggu untuk pelanggan kami yang dihargai.”

Lebih-lebih lagi, apabila mempertimbangkan perbandingan untuk suku ketiga tahun lalu, Perodua telah menyaksikan peningkatan 216.5 peratus tahun ini sejak Malaysia mengenakan sekatan antara Jun dan Pertengahan Ogos tahun lalu akibat pandemik global. Ini bermakna Perodua hanya menjual 21,803 kenderaan antara Julai dan September 2021.

Selain itu, Perodua telah menyaksikan peningkatan jualan sebanyak 64.9 peratus pada perbandingan tahun sehingga kini setelah menjual 196,354 unit dari Januari hingga September 2022 berbanding 119, 093 unit untuk tempoh yang sama tahun ini.

Perodua melihat peningkatan pendaftaran yang sedikit, 5.43 peratus pada perbandingan bulan ke bulan yang mempunyai 26,039 pendaftaran pada Ogos 2022 berbanding 24,626 unit yang didaftarkan pada Ogos. Ini selaras dengan pelan pemaksimuman pendaftaran kenderaan syarikat untuk suku keempat tahun ini.

Dato’ Sri Zainal menambah, “Buat masa ini, kami memberi tumpuan untuk meningkatkan momentum kami ke suku keempat tahun ini serta memaksimumkan pengeluaran pada suku pertama tahun depan untuk memastikan semua pelanggan kami yang menempah kenderaan Perodua mereka semasa tempoh pengecualian cukai jualan tamat akan menerima kereta mereka pada atau sebelum 31 Mac 2023.”

Ini disebabkan bilangan tempahan tertunggak jenama yang layak untuk pengecualian cukai jualan berjumlah lebih 200,000 pesanan pada 30 Jun 2022 dan Perodua berhasrat untuk menghantar semua tempahan ini secepat mungkin.

Walau bagaimanapun, setakat pengeluaran, Perodua telah mencapai pengeluaran bulanan tertinggi setakat tahun ini dengan mengeluarkan 29,077 unit pada September tahun ini manakala jumlah tahun sehingga kini dari Januari hingga September 2022 berjumlah 206,837 unit.

Previous post

Mercedes-Benz B-Class Dapat Facelift. Adakah Ia Akan Dibawa Masuk Malaysia?

Next post

Jenama Citroën Kini Di Indonesia Tetapi Tidak Di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *