Bisnes

BYD Menyewakan Kereta Mereka Di Eropah. Malaysia Bagaimana?

Memandangkan tiada EV untuk di sewa secara khusus di sini, bolehkah BYD memulakannya?

Ketika ini, kita semua sudah biasa dan kenal dengan BYD, jadi tidak hairanlah jika jenama itu telah menandatangani perjanjian dengan SIXT, penyedia penyewaan kereta antarabangsa, untuk membekalkan mereka dengan flit 100,000 kenderaan untuk perkhidmatan mereka, persoalannya sekarang, adakah mereka akan melakukan ini di Malaysia juga?

Malaysia sendiri sudah ada industri sewa kereta yang maju dan sudah tentu ramai yang kenal SOCAR. Jelas sekali, kami tidak kekurangan pilihan tetapi apa yang kekurangan ialah penyewaan EV dan itu adalah fakta.

Sesiapa sahaja yang pernah menggunakan SOCAR tahu bahawa kadangkala, anda tidak boleh mendapatkan kereta yang anda inginkan untuk tempoh masa yang anda perlukan kerana orang lain telah menempah kereta itu untuk slot masa yang anda perlukan kereta itu. Sungguh mengecewakan.

Selain itu, apabila ia berkaitan dengan agensi penyewaan swasta, selalu ada kemungkinan kereta anda mungkin lewat atau penyewa terdahulu mungkin telah meninggalkan beberapa barang peribadi dan anda kini perlu pusing balik selepas keluar hanya untuk memulangkan barang mereka.

Jadi, persoalannya sekarang, dengan BYD sudah buka kedai di Thailand dan mengumumkan rancangan mereka untuk berkembang secara global, apakah yang menghalang mereka daripada menyediakan perkhidmatan serupa di Malaysia? Ia pastinya akan menguntungkan kerana tidak ada pasaran sewa EV khusus di sini jadi BYD pada asasnya akan menjadi yang pertama dan satu-satunya dalam industri ini.

Lebih-lebih lagi, dengan keseluruhan armada 100,000 kenderaan, sudah pasti, akan membantu meningkatkan bilangan orang yang menyewa kereta kerana kebimbangan utama dalam kalangan penyewa sekarang ialah kekurangan kereta jadi dengan BYD memasuki pasaran sewa kereta dengan bilangan kereta sebanyak ini, mungkin lebih, mungkin itulah yang diperlukan di Malaysia.

Jadi apa pendapat anda tentang perkara ini? Adakah anda berharap BYD akan membawa perkhidmatan ini ke Malaysia juga?

BYD di Malaysia

Sime Darby Motors (SDM) Malaysia, sudah menandatangani Perjanjian Pengedaran dengan BYD, pengeluar kenderaan tenaga baharu (NEV) yang terkemuka di dunia.

Tidak menghairankan kerana pada Julai tahun ini dsf.my adalah yang pertama berkongsi berita bahawa BYD akan datang ke Malaysia dan dengan kerjasama Sime Darby Motors.

Ini akan menanda kemasukan kenderaan elektrik (EV) BYD untuk pasaran kereta penumpang Malaysia, dengan SDM sebagai pengedar.

SDM Malaysia dan BYD merasmikan perkongsian itu pada majlis menandatangani perjanjian antara Jeffrey Gan, Pengarah Urusan Peruncitan dan Pengedaran Sime Darby Motors Malaysia, dan Eagle Zhao, Pengarah Urusan BYD Malaysia Sdn Bhd dan PT. BYD MOTOR INDONESIA.

Previous post

Mazda CX-3 2022 Baharu Diperkenalkan - Harga Dari RM107,870

Next post

Hyundai Staria 10 Tempat Duduk Dilancarkan -Daripada RM180,000

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *