Berita Auto

BMW M2 Didedahkan Dengan Pilihan Manual Dan RWD Sahaja

BMW M2 serba baharu telah dipersembahkan dan ia mendapat pacuan roda belakang dan manual.

Mengenai model BMW, 2 Series agak sukar untuk difahami. Mereka menggunakan keluarga ‘2’ untuk menjual produk yang sangat tidak berkaitan. Di satu pihak, anda mempunyai 2 Series Gran Coupé – sedan 4 pintu dengan tingkap tanpa bingkai dan 2 Series Active Tourer – MPV kompak. Produk ini dibina pada platform UKL2 dan mempunyai enjin yang dipasang melintang untuk pacuan roda hadapan asli.

Sebaliknya, anda mempunyai 2 Series Coupé, yang kelihatan berbeza sama sekali kerana ia dibina di atas platform CLAR dengan enjin yang dipasang secara membujur untuk pacuan roda belakang asli. Baik, 2 Series Coupé kini mendapat rawatan BMW M  penuh untuk prestasi maksimum dengan BMW M2 serba baharu.

BMW M2 telah diberikan pelbagai elemen reka bentuk baharu untuk disertai dengan peningkatan prestasi baharu.

Di bahagian luar, BMW M2 baharu mendapat panel sisi yang terang benderang, skirt dan gerbang, reflektor tersusun menegak, bibir spoiler dan penutup but, diffuser insert, paip ekzos quad, apron hadapan yang besar, gril buah pinggang hitam tanpa bingkai dengan warna hitam, bar mendatar, bumbung gentian karbon pilihan dan lampu depan dwi-LED yang direka bentuk semula.

Roda 19″ datang sebagai standard, tetapi ini boleh dinaik taraf kepada roda 20″ dengan tayar trek. BMW M2 boleh didapati dalam 5 kemasan cat luaran, termasuk 2 warna eksklusif – Zandvoort Blue solid dan Toronto Red metallic.

Di bawah hud, terdapat enjin petrol 3.0L straight six M TwinPower Turbo yang sama yang terdapat dalam M3 dan M4 terkini. Ia mempunyai output maksimum 460 kuasa kuda, 90hp lebih daripada M2 Coupé sebelumnya. Puncak tork ialah 550Nm dan redline enjin ialah 7,200rpm. Menariknya, BMW M telah memilih untuk tidak memberikan pacuan semua roda M2, yang boleh didapati pada model M240i.

2023-BMW-M2-1.0

Menghantar kuasa ke roda belakang ialah transmisi M Steptronic 8-kelajuan dengan Drivelogic dan tuil pemilih. Manual 6-kelajuan pilihan tersedia dengan Pembantu Shift Gear untuk pemadanan putaran. Automatik adalah laju sedikit ke 100km/j dari 0, hanya mengambil masa 4.1 saat manakala versi manual melakukan ini dalam 4.3 saat. Kelajuan tertinggi ialah 250km/j, boleh extend kepada 285km/j dengan Pakej Pemandu M.

Peningkatan prestasi lain termasuk:

  • Sistem ekzos khusus M dengan kepak dikawal secara elektronik
  • M Traction Control
  • Active M Differential
  • Suspensi M dengan electronically controlled dampers
  • M Servotronic dengan variable ratio
  • Dynamic Stability Control
  • M Dynamic Mode
  • M Brek kompaun dengan enam piston di hadapan, 1 piston di belakang

Di dalam, Paparan Melengkung BMW mempunyai set grafik unik pada paparan maklumat 12.3″ dan paparan kawalan 14.9″. Paparan BMW Heads-up adalah pilihan dan ia menampilkan bacaan khusus M. Apple CarPlay dan Android Auto adalah standard dengan disertakan antena 5G dan sistem ini menggunakan BMW Operating System 8.

Mereka di hadapan mendapat tempat duduk M Sport dengan permukaan Vernasca/Sensatec/Alcantara. Tempat duduk baldi M Karbon pilihan dengan bahan plastik bertetulang gentian karbon mencukur 10.8kg daripada jumlah berat.

Previous post

Sunset Di Lebuhraya E31 DASH - Tol Percuma Sehingga Akhir November

Next post

Lotus Elan Kini Sudah Berusia 60 Tahun Dan Masih Disanjung

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *