Berita Auto

Utopia Pagani Menggabungkan Dahulu Dan Sekarang Dengan Sempurna

Kereta hiper Pagani baharu ini adalah kenyataan buat impian setiap purist.

Dengan jenama Pagani mencecah usia 30 tahun, projek ketiga mereka yang digelar C10 dibina di atas Zonda dan Huayra sebelumnya dan membawa semuanya ke peringkat seterusnya. Kereta itu juga banyak dipengaruhi oleh pelanggan Pagani yang menyebabkan kereta ini mempunyai ciri yang mengejutkan kita semua, dengan sempurna mengaburkan garis antara masa lalu dan masa depan, ini adalah Pagani Utopia.

Apabila Horacio Pagani bertanya kepada pelanggannya apa kekurangan keretanya, tiga perkara diminta berulang kali, kesederhanaan, ringan dan keseronokan memandu. Jadi apabila Utopia sedang dibina, ia memilih V12 ringkas tanpa sistem hibrid rumit atau bateri berat dan transmisi manual 7-kelajuan atau automatik.

Cita-cita untuk menggembirakan pemandu ini jelas dalam nama kereta, kerana Utopia ditakrifkan sebagai tempat yang tidak wujud dan menggambarkan tempat ideal yang kita impikan pada tahun 1516 oleh ahli falsafah Thomas More.

Apatah lagi, reka bentuk Pagani  Utopia menggunakan alat tambah aerodinamik yang sangat sedikit tetapi mempunyai bentuk yang ringkas, elegan dan tersendiri yang mustahil untuk dilupakan. Reka bentuk itu juga dikatakan diinspirasikan oleh tahun 1950-an seperti lampu hadapan skuter Vespa yang diperkemas ketika itu.

Pagani Utopia mempunyai berat 1,280kg atau kira-kira 2822lb. Enjin 6 liter V12 yang menjanakan kereta hyper ini dilengkapi dengan pengecas turbo Mercedes-AMG yang ditempah khas yang memberikan kereta 864hp dan tork 1,100Nm. Ini memberikan Utopia kelajuan tertinggi yang didakwa kira-kira 310kmj dan masa 0 hingga 100 km/j masih belum diumumkan.

Di samping itu, Pagani Utopia dibina di atas monocoque karbo-titanium dan telah memalsukan suspensi double wishbone aloi aluminium dan brek cakera karbon-seramik berventilasi 4 Brembo. Kereta itu siap dengan Pirelli P Zero Corsa roda 21 inci di hadapan dan roda 22 inci di belakang.

Pagani Utopia adalah cantik serta eksklusif kerana hanya 99 unit akan dihasilkan dan surprise, surprise, semuanya telah ditempah terlebih dahulu dan penghantaran akan bermula pada suku kedua 2023 tetapi model manual tidak akan tersedia penghujung tahun.

Amacam? Adakah ia benar-benar gabungan sempurna masa lalu dan masa depan?

Previous post

Ferrari Purosangue Muncul Dengan Perkadaran “Crossover/SUV”

Next post

Hyundai Staria 10 Tempat Duduk Akan Datang Lewat Tahun Ini

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published.