Berita Auto

Subaru Crosstrek Generasi Ketiga Terbaharu Bukan Lagi ‘XV’

Subaru Crosstrek serba baharu telah ditunjukkan dan ia dibina berdasarkan semua kekuatan papan namanya.

Subaru XV sangat berjaya di peringkat global. Malah di Malaysia, generasi pertama adalah crossover Jepun pertama yang mencecah pasaran besar-besaran, mendahului Honda HR-V 2014 yang dilancarkan dalam beberapa tahun. Subaru XV generasi kedua tiba pada 2017 dan walaupun ia tidak begitu menarik di pasaran berbanding pendahulunya, ia masih menikmati jualan yang kukuh. Pada tahun 2022, Subaru akhirnya telah menunjukkan kereta generasi ketiga. Kali ini ia akan menggugurkan nama ‘XV’ dan dipanggil ‘Crosstrek’. Ini telah menjadi namanya di Amerika Utara (sebelum ini ia dikenali sebagai ‘XV Crosstrek’) untuk seketika dan syarikat telah memutuskan menggunakan identiti baharu ini untuk generasi 3.

Subaru Crosstrek serba baharu membawa ramuan yang sama untuk kejayaan. Ia masih menampilkan sistem pacuan semua roda simetri Subaru, enjin empat rata, CVT dan Platform Global Subaru. Walau bagaimanapun, setiap aspek ini telah ditambah baik dengan cara yang besar.

Reka Bentuk dan Peralatan

Reka bentuk baharu dibina berdasarkan siluet biasa model keluar. Perkadaran ala wagon yang sama kembali, tetapi kerja permukaan dan butirannya tanpa ragu-ragu lebih rumit, kompleks dan futuristik.

2023-Subaru-Crosstrek-XV-1.0

Dari hadapan, kedudukan hud yang lebih tinggi, bar gril hadapan yang tajam dan lampu LED adalah perubahan yang paling ketara. Di bahagian tepi, pelapisan badan lebih agresif berbanding sebelum ini dan terdapat reka bentuk roda aluminium 18″ baharu. Dua warna baharu yang diperkenalkan ialah Offshore Blue Metallic dan Oasis Blue.

Di dalam, kabin berbilang bahan dan berlapis baharu telah direka bentuk sekitar 11.6″ sistem infotainmen berorientasikan potret dengan operasi seperti telefon pintar.

Terdapat ruang penyimpanan yang lebih bijak dan penambahbaikan reka bentuk, seperti pemegang tarik dalaman baharu yang membolehkan postur yang lebih semula jadi semasa operasi pintu. Bahagian dalamannya turut menampilkan jahitan perak pada tempat duduk fabrik atau tempat duduk tricot. Tempat duduk kulit juga akan disediakan.

Casis Dan Dinamik

Untuk generasi ini, Subaru akan menggunakan binaan bingkai dalam penuh dan mengembangkan penggunaan pelekat struktur pada panel bumbung dan pendakap. Dalam pembinaan kereta konvensional, bahagian atas badan dan bahagian bawah badan dibuat secara berasingan dan kemudian dikimpal bersama. Dengan kaedah pembinaan baharu ini, bingkai dalaman yang kukuh dibuat dahulu, dan kemudian panel luar dikimpal padanya. Ini akan meningkatkan ketegaran dalam sambungan penggantungan dan memperhalusi sifat tunggangan Crosstrek dan NVH.

Penambahbaikan lain termasuk:

  • dual-pinion Electric Power Steering system
    • almost no response lag
    • reduced initial steering resistance
    • linear and smooth transmission of torque (steering input)
  • electric brake booster
    • improves pre-collision braking response
    • helps in all-speed adaptive cruise control operations
  • new seat design
    • a more ergonomic seat design prevents vehicle swaying motions from being transferred to the head
  • new seat mounting structure
    • seat rails are now mounted directly to the body, improving vibration damping and reducing seat sway

Crosstrek baharu juga menggunakan model hibrid ringan 2.0L e-Boxer dengan Lineartronic CVT. Ini telah diperbaiki untuk ciri NVH yang lebih baik.

Ciri Keselamatan Crosstrek

Subaru sentiasa utamakan keselamatan hadapan dan tengah apabila membangunkan kenderaan mereka. Crosstrek tidak berbeza. Ia akan datang dengan Digital Multi-View Monitor, yang mencantumkan empat input kamera untuk paparan atas bawah 3D pada paparan utama.

Lampu LED kini digunakan untuk high beam dan low beam, lampu kedudukan dan lampu signal. Ini juga merupakan model Subaru pertama yang menyertakan lampu selekoh LED.

Untuk EyeSight, unit kamera stereo baharu mempunyai dua kali ganda sudut pandangan. Perisian baharu membolehkan pengecaman objek yang lebih baik dan lebih lanjut. Unit kamera kini dipasang pada cermin depan, mengelakkan sebarang sentuhan tidak sengaja pada kanta kamera. Terdapat juga kamera mono sudut lebar baharu yang menampilkan sudut yang lebih luas daripada kamera stereo. Kamera ini membolehkan pengesanan basikal dan pejalan kaki yang lebih baik pada kelajuan rendah.

Sekiranya berlaku perlanggaran, Crosstrek baharu mempunyai reka bentuk rasuk bampar baharu yang lebih besar daripada sebelumnya. Ia juga menampilkan sub-bingkai perlanggaran untuk menyerap impak dengan lebih baik. Ini melindungi orang di dalam Crosstrek dan di dalam kenderaan lain dengan lebih baik.

Previous post

GENTARI Akan Menyediakan 25,000 Titik Pengecasan EV

Next post

Volvo Cars Lantik Johan Ekdahl Sebagai CFO

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *