Uncategorized

Renault Mahu Tumpu Pada Pengeluaran Kereta Elektrik Sahaja

Pengeluar kereta Perancis Renault telah mengembangkan jejak mereka di banyak negara, namun di ASEAN, mereka nampaknya ketinggalan di belakang jenama automotif Jepun.

Dengan dorongan kuat ke arah elektrifikasi sekarang di Indonesia, Thailand dan juga Malaysia, Renault mungkin menyaksikan lonjakan minat kerana mereka mempunyai penjual terbaik Eropah, Zoe EV sudah siap sedia.

Reuters baru sahaja melaporkan bahawa Geely Automobile Holdings (yang memiliki 49 peratus syarikat kereta Malaysia, Proton) dan sebuah kumpulan syarikat minyak sedang dalam perbincangan untuk mengambil alih unit enjin bahan api fosil yang Renault merancang untuk asingkan daripada perniagaan automotif kenderaan elektrik (EV)nya.

Tetapi rakan kongsi pakatan Renault, pengeluar kereta Jepun Nissan, tidak bercadang untuk mengambil bahagian dalam unit enjin pembakaran, sumber memberitahu Reuters.

Renault dan Geely enggan mengulas. Nissan tidak segera menjawab permintaan untuk komen. Pembuat kereta Perancis itu akan mendedahkan rancangan musim luruh ini untuk mewujudkan unit khusus EV yang berpangkalan di Perancis dan satu lagi yang berpangkalan di luar negara yang akan menggabungkan semua tapak pengeluaran petrol dan enjin hibrid dan transmisinya di Sepanyol, Portugal, Turki, Romania dan Latin Amerika.

Renault berhasrat untuk kekal sebagai pemegang saham majoriti dalam bahagian elektrik “Ampère”nya, yang akan menggaji kira-kira 10,000 orang dan boleh disenaraikan di pasaran saham pada separuh kedua 2023.

Tetapi ia hanya akan mengekalkan pegangan minoriti dalam perniagaan enjin pembakaran “Horse”, yang akan mempunyai tenaga kerja bersaiz serupa, tetapi akan kekal sebagai pemegang saham rujukan yang mempunyai pengaruh penting dalam unit itu.

Kedua-dua sumber itu berkata Renault akan memegang 40 peratus kepentingan dalam unit enjin bahan api fosil, manakala Geely juga akan memegang 40 peratus dan sebuah syarikat minyak baki 20 peratus. Tetapi rancangan itu tidak dimuktamadkan “dan trek lain wujud untuk pengeluar rakan kongsi”, kata salah satu sumber.

Itu tidak termasuk Nissan, walaupun terdapat cadangan daripada Renault bahawa ia mengambil bahagian dalam perjanjian itu, tambah dua sumber itu, satu petunjuk lagi bahawa strategi rakan kongsi pakatan terus menyimpang.

Previous post

Pertumbuhan Menarik Volvo Cars Malaysia Sejak 1966

Next post

Subaru Telah Jual 5 Juta Kenderaan Dengan Teknologi EyeSight!

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *