Bisnes

Porsche AG Mahu Jadi Syarikat Awam Semasa Krisis Tenaga Eropah

Porsche AG mungkin menjadi syarikat penyenaraian terbesar Eropah dalam dekad ini, sekiranya ia dijadikan syarikat awam.

Apabila bercakap mengenai kereta super, beberapa jenama telah mengekalkan keinginan yang mampan seperti Porsche. Pada satu belah, mereka sentiasa berinovasi – mencipta kejayaan dengan Cayenne beberapa dekad yang lalu dan Taycan baru-baru ini. Pada sebelah yang lain, mereka tetap setia pada warisan mereka, masih menawarkan 911 dengan enjin boxer enam silinder.

Walau bagaimanapun, tidak ada peluang untuk melarikan diri daripada elektrifikasi dan ini memerlukan sejumlah besar penyelidikan dan pembangunan. Untuk mengumpul pembiayaan yang diperlukan, Volkswagen AG sedang berusaha mencari kewangan kira-kira 9.4 bilion euro daripada initial public offering (IPO) Porsche AG. Porsche akan bersama syarikat-syarikat senarai awam terbaik yang lain. Saingan utama Ferrari sudah menjadi syarikat awam sejak akhir 2015.

Penilaian untuk Porsche AG dianggarkan antara 70 dan 75 bilion euro, tetapi masa perjanjian ini agak pelik. Pasaran Eropah kini berada di tengah-tengah krisis tenaga yang getir dan inflasi yang teruk. Anggaran awal mempunyai matlamat yang lebih tinggi sebanyak 85 bilion euro, tetapi situasi itu mungkin menyebabkan anggaran disemak semula.

Walau bagaimanapun, ramai pelabur penting telah memberikan komitmen untuk perlaksanaan ini. Antara pelabur yang dimaksudkan termasuk Qatar Investment Authority, T. Rowe Price, ADQ dan dana kekayaan negara Norway.

Tempoh tawaran bermula pada 20 September 2022 dan dagangan akan bermula 29 September 2022. Hanya 25% daripada saham pilihan Porsche akan dibuka kepada pelabur untuk melanggan dan saham ini tidak mempunyai hak mengundi.

Keluarga Porsche-Piech akan membeli 25% ditambah saham biasa Porsche dengan hak mengundi, memberikan mereka pegangan penyekat minoriti. Keluarga jutawan Jerman hilang kawalan ke atas Porsche kira-kira 10 tahun yang lalu kerana pengambilalihan VW dan akan membayar premium 7.5% untuk pemerolehan ini.

Porsche bersedia untuk memperkenalkan beberapa kemas kini model yang dinanti-nantikan dan facelift. Ini termasuk Macan serba baharu dan rakan elektriknya, Boxster dan Cayman juga sepatutnya mendapat beberapa kemas kini tidak lama lagi, dan hanya menunggu masa sebelum facelift Cayenne ditunjukkan.

Previous post

Supercar Semua Elektrik GAC Aion Hyper SSR Diumumkan Untuk China

Next post

Geely Mendapat Pinjaman AS$400 Juta Untuk Mencapai Matlamat Karbon 2045

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *