Berita Auto

Pertumbuhan Menarik Volvo Cars Malaysia Sejak 1966

Seharusnya menjadi kebanggaan negara bahawa Volvo Cars Malaysia mempunyai sejarah yang telah lama yang boleh dikongsi. Swedish marque ini adalah salah satu yang paling pesat berkembang dalam pasaran premium di seluruh dunia dan sebahagian daripada kisah mereka ada kaitannya dengan negara kita.

Pada 1966, Swedish Motor Assemblies telah membuka kilang pertama mereka di luar Eropah di Batu Tiga, Shah Alam. Ia adalah antara yang pertama, jika bukan kilang pemasangan kereta pertama di Malaysia dan telah beroperasi sejak itu.

Volvo-Malaysia-Plant-1967-3.0

Ia pasti satu langkah kepercayaan besar untuk Sweden. Malaysia bukanlah sebuah ekonomi perindustrian dan banyak bergantung kepada eksport getah dan bijih timah pada masa itu.

Kilang tempatan memasang model pertamanya, Volvo 144, pada November 1967 dan mengikuti perkembangan portfolio global sepanjang dekad. Kilang ini menghasilkan banyak model Volvo yang penting sepanjang dekad daripada 240 yang ikonik hingga ke XC90 Recharge.

Hari ini, kilang di sana memasang beribu-ribu kereta setiap tahun. Pada 2021, mereka memasang 5084 unit di Shah Alam, termasuk semua model popular mereka seperti XC40, XC60, XC90, S60, V60 dan S90. Sasaran 2022 ialah 7,294 unit buatan Malaysia.

Mereka memasang bukan sahaja model pengecas turbo seperti T5, malah varian pengecas berkembar (caj super dan pengecas turbo) seperti T6, penjana kuasa hibrid ringan seperti B5, kenderaan elektrik hibrid plug-in (T8). Baru-baru ini, mereka telah mula memasang kenderaan elektrik bateri dengan nama Recharge Pure Electric.

1st-car-rolled-out-Model-144-1.0

Kilang Volvo Cars di Shah Alam telah dinaik taraf supaya ia mampu mengeksport. Malah, ia kini merupakan hab eksport Volvo Cars untuk rantau Asia Tenggara yang membekal pasaran Thailand, Taiwan, Vietnam dan Filipina, dengan eksport ke Indonesia dirancang untuk September 2022 dan seterusnya. Lebih-lebih lagi, mereka adalah jenama pertama yang mengeksport semua kenderaan elektrik dari Malaysia ke pasaran lain.

Lebih mengagumkan apabila anda melihat beberapa tanda aras khusus yang telah ditetapkan oleh Volvo Cars untuk Malaysia. Sepanjang tahun 1970-an hingga 2000-an, VCM telah mengembangkan rangkaian pengedar mereka. Dalam dekad pertama pengenalan mereka sahaja, Sweden telah mencurahkan sejumlah besar pelaburan untuk mencapai matlamat pengembangan.

Ini berterusan dekad demi dekad. Apabila pemilikan jenama itu jatuh di bawah Ford Motor Company, kilang itu malah mula memasang beberapa Land Rovers (yang juga dimiliki oleh Ford pada masa itu).

Mereka adalah yang pertama memasang kenderaan elektrik hibrid plug-in secara tempatan pada 2016 dengan XC90. Ini adalah jauh lebih awal daripada permainan dengan kebanyakan pesaing mereka mengambil masa berbulan-bulan hingga bertahun-tahun untuk mengejarnya.

XC90 terbaharu ialah game changer yang sebenar. Ia melebihi hampir semua pesaingnya dari segi saiz dan kuasa. Bukan itu sahaja, malah dalam bentuk Inscriptionnya, ia terasa hampir tiada tandingan dari segi kelengkapan dan kemewahan. Semua itu sementara juga mempunyai tempat duduk untuk 7, berkebolehan memandu elektrik, dan pada masa yang sama kos wang yang jauh lebih rendah daripada pesaingnya.

Malah pada hari ini, syarikat itu menjangkaui sempadan. Hanya pada tahun ini, Volvo Car Malaysia menjadi jenama automotif pertama di Malaysia yang memperkenalkan kenderaan elektrik pemasangan tempatan. Ini adalah di sebalik langkah kerajaan yang tidak mengenakan duti eksais dan tiada cukai import ke atas kenderaan elektrik yang diimport.

Seperti sebelum ini mereka menggunakan negara kita sebagai hab eksport serantau, menyediakan ratusan pekerjaan dan membolehkan pemindahan teknologi. Jika ada jenama yang akan membawa rantaian bekalan automotif kami ke masa hadapan elektrik, ianya adalah Volvo Cars.

Previous post

Kastam Rampas Kenderaan Bernilai RM11.4 Juta Semasa Op Bearing

Next post

Renault Mahu Tumpu Pada Pengeluaran Kereta Elektrik Sahaja

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *