Uncategorized

Perodua Ativa Hibrid Kini Di Malaysia Tetapi Hanya Sebagai Kajian Pasaran

Perodua Ativa Hybrid kini berada di tangan 300 pelanggan sebagai sebahagian daripada kajian pasaran.

Di Malaysia, kebanyakan pembeli kereta memilih sama ada untuk membeli kenderaan mereka secara langsung atau menggunakan kemudahan sewa beli atau langganan untuk membiayai pemilikan mereka. Ini benar terutamanya untuk jenama tempatan. Perodua menyokong trend ini dengan Ativa Hybrid baharu mereka, seperti yang berita bocor bulan lepas. Model elektrik pertama syarikat itu dibawa ke pasaran hari ini, tetapi tidak akan ditawarkan untuk dijual kepada orang ramai. Sebaliknya, 300 unit Perodua Ativa Hibrid telah diperkenalkan melalui langganan kepada pelanggan korporat melalui cabang “EZ MOBi” Perodua.

PERODUA-ATIVA-SUB-Screenshot-2022-10-01-at-15.27.16

Kajian ini akan mengkaji tingkah laku pemanduan berkumpulan pemilik kenderaan hibrid di lokasi berpenduduk di Malaysia seperti Lembah Klang, Pulau Pinang dan Johor Bahru. Aspek lain dalam kajian ini adalah untuk mengkaji daya maju ‘langganan’ 5 tahun dan bukannya pilihan pemilikan konvensional.

“Perodua Ativa Hybrid adalah kenderaan terbaik untuk kami mendapatkan pandangan unik tentang tingkah laku rakyat Malaysia sebagai kumpulan terkawal, kerana data ini akan digunakan untuk mengenalpasti keperluan para pelanggan kami apabila menggunakan kenderaan elektrik,”

“Walaupun kami percaya bahawa pemilikan kenderaan masih lagi menjadi perniagaan utama kami namun, ada kemungkinan perniagaan langganan kenderaan ini diterima oleh lebih ramai pengguna dalam masa terdekat.

“Inilah yang kami maksudkan dengan ‘langganan’ – satu perkhidmatan yang  mana semua kewajipan lain untuk memiliki kenderaan seperti mengikuti jadual penyelenggaraan, membayar insurans kenderaan dan cukai jalan – semua akan diuruskan sepenuhnya oleh kami; Apa yang pelanggan perlu lakukan ialah membayar yuran langganan untuk menikmati pakej tersebut,”

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Perodua,

Dato’ Sri Zainal Abidin Ahmad

Perodua hanya pernah menjual kenderaan berkuasa petrol di Malaysia. Pada tahun 2020, mereka memperkenalkan enjin pengecas turbo pertama mereka dengan Ativa. Ativa Hybrid mewakili langkah pertama mereka ke dalam mobiliti elektrik, yang membuka kemungkinan baharu untuk syarikat dari segi model jualan mereka.

Berikut ialah siaran media Perodua dengan lebih maklumat.

SIARAN MEDIA

Perodua akan memulakan kajian kenderaan elektrik pertamanya serta mobiliti jangka panjang melalui kajian pasaran perkhidmatan melibatkan 300 pelanggan bagi model terhadnya, Ativa Hybrid.

Kajian ini terbahagi kepada dua bahagian iaitu pertama untuk memahami tingkah laku pemanduan berkumpulan kenderaan hibrid di lokasi berpenduduk di negara ini iaitu di Lembah Klang, Pulau Pinang dan Johor Bahru.

Tujuan lain kajian ini adalah untuk memahami penerimaan para pengguna terhadap perkhidmatan “langganan” 5 tahun, yang ditawarkan oleh Perodua kepada pelanggan korporat di bawah “EZ MOBi”.

Majlis Langganan Perodua Ativa Hybrid itu turut dihadiri oleh Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Dato’ Sri Lokman Hakim Ali, Pengerusi Perodua, Tan Sri Asmat Kamaludin dan Pengerusi Daihatsu, Encik Sunao Matsubayashi.

Perodua Ativa Hybrid menggunakan sistem “hibrid bersiri” di mana set motor elektrik menggerakkan roda kenderaan manakala enjin bertindak sebagai penjana kuasa untuk mengecas bateri. Model ini menggunakan enjin 1.2L (WA-VEX) untuk menjana kuasa tersebut.

Dengan teknologi ini, Sistem Bersiri Perodua Ativa Hybrid mampu mencapai jarak sejauh 31.3 kilometer seliter (berdasarkan ujian Kitaran Pemanduan Malaysia)

Beliau berkata, program perintis oleh Perodua ini juga akan membolehkan syarikat kereta kompak itu melihat tahap penerimaan para pelanggan terhadap program langganan jangka panjang sebagai alternatif kepada pembelian dan penjualan traditional kereta.

Beliau menjelaskan bahawa Perodua sememangnya mempunyai perkhidmatan langganan sedia ada yang diuruskan di bawah EZ MOBi tetapi buat masa ini perkhidmatan langganan hanya untuk syarikat dan bukan individu. Perkhidmatan EZ MOBi Perodua mula diperkenalkan pada Januari 2021.

Previous post

Volvo Bakal Bertukar Elektrik Sepenuhnya Di Australia

Next post

Maserati Project24: Maserati Paling Unik Dan Paling Customizable

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *