Berita Auto

Pemilik Kia EV6 Pertama Memandu Keretanya Pulang

Selepas kian lama menunggu, Kia EV6 pertama pelanggan sampai ke Malaysia dan telah diserahkan.

Kia EV6 membuat debut globalnya pada 30 Mac 2021 dan menunjukkan kepada dunia konsep baharu yang bergaya untuk mobiliti elektrik dan pada 24 Jun 2022, Dinamikjaya Motors Sdn Bhd, pengedar tunggal untuk Kia di Malaysia mengumumkan bahawa kereta itu akan dibuka untuk tempahan dengan harga bermula daripada RM300,688.

Walau bagaimanapun, disebabkan oleh permintaan global yang tinggi dan kekurangan bekalan kebanyakan syarikat baru-baru ini termasuk Kia, perlahan-lahan bangkit semula, ramai rakyat Malaysia yang ingin membantu mendorong mobiliti elektrik akhirnya terpaksa menanggung masa menunggu yang lama.

First-Kia-EV6-Owner-5.0

Syukur bagi sesetengah daripada mereka, penantian itu telah berakhir kerana kumpulan pertama 5 kereta ini telah tiba di Malaysia dan pemilik rasmi pertama Kia EV6 pertama di negara ini, Encik Tan telah menerima kunci keretanya.

Selain turut mempengaruhi masa depan mobiliti elektrik secara langsung, Kia EV6 juga merupakan model yang sangat penting untuk Kia kerana ia berfungsi sebagai penjelmaan jenama Kia baharu dan merupakan kenderaan Kia pertama yang dibangunkan di bawah falsafah reka bentuk baharu mereka yang mewakili peralihan jenama itu kepada elektrifikasi.

Dilengkapi dengan setup dwi motor yang membolehkan Kia EV6 pacuan semua roda, bateri 77.4kWj di dalam kereta ini dikatakan mampu menyampaikan anggaran jarak pemanduan sehingga 506km pada cas penuh dan menghasilkan tork maksimum 605Nm yang memberikan kereta itu a masa pecut abad 5.2 saat ke kelajuan tertinggi 185km/j.

Apatah lagi, ‘Digital Tiger Face’ LED Daytime Running Lights (DRLs) di atas platform E-GMP adalah reka bentuk yang berani dan menjadikan kereta kelihatan segak dan tampan sambil menggunakan perkadaran ruang dalamnya tanpa menjejaskan keluasan dan masih lapang walaupun jarak roda padat 2,900mm.

Bahagian dalamannya bertambah cantik dengan sistem audio Meridian 14 pembesar suara, skrin infotainmen 12.3 inci yang disambungkan ke paparan pacuan digital, reka bentuk yang bersih dan minimalis serta banyak ruang yang boleh digunakan di konsol tengah dengan tombol berputar sebagai shifter, Kia EV6 adalah indah dalam dan luar.

Tahniah kepada En. Tan dan Kia turut mengucapkan terima kasih kepada semua yang menyokong mereka dan pembeli Kia EV6 baharu atas sokongan mereka dan membantu jenama itu meneruskan perjuangan mereka menuju ke era baharu mobiliti elektrik.

First Kia EV6 Owner 1.0

Semua maklumat ini daripada Kia dan artikel terperinci mereka dipautkan di sini.

Previous post

Toyota Melabur AS$5.6B Dalam Pengeluaran Bateri

Next post

Jualan Trak Pikap Mitsubishi Triton Cecah 100,000

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *