Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Nissan X-Trail Ke-4 Tiba Di Eropah Dengan Powertrain Elektrik

Nissan X-Trail baharu datang dengan bekalan elektrik di Benua Eropah. Mungkin begitu juga di Malaysia.

Nissan, seperti kebanyakan pembuat kereta pasaran besar yang lain, sedang berusaha untuk mengelektrikkan sebanyak mungkin barisan mereka. Malah salah satu produk utama mereka seperti SUV X-Trail segmen C telah diberikan rangkaian kuasa elektrik.

Model ini pertama kali diperkenalkan di China dengan enjin petrol pengecas turbo VC-T. Versi ini akan tersedia sebagai hibrid ringan di Eropah. Enjin 1.5L VC-T menjana 163PS dan 300Nm tork, yang dihantar ke roda hadapan melalui Xtronic CVT. Elemen hibrid ringan 12V menyediakan bantuan tork (6Nm), hextended idle stop, quick restart dan coasting stop functionalities. Terdapat juga sistem pemulihan tenaga.

Versi utama X-Trail di Eropah sebenarnya akan menggunakan enjin 1.5L VC-T sebagai range extender. Dalam aplikasi ini, motor petrol TIDAK memacu roda. Sebaliknya, ia hanya berfungsi sebagai penjana manakala motor elektrik 150kW/204PS adalah sumber pendorong pada gandar hadapan.

2022-Nissan-X-Trail-ePOWER-Europe-Spec-1.0

Sistem ini dipanggil e-POWER dan Nissan telah melaksanakannya dengan pelbagai model lain sebelum ini seperti Note di Jepun. Ini memberikan Nissan X-Trail rasa pemanduan serta-merta seperti kenderaan elektrik tanpa kesulitan untuk mengecas semula. Langkah e-Pedal juga tersedia pada versi X-Trail ini. Bila ia diaktifkan, kenderaan akan mula perlahan sampai ke kelajuan “merangkak” apabila tiada tekanan pada kedua-dua pedal.

Ini menjadikan parking kelajuan rendah lebih senang dan pemanduan biasa kurang berat kerana brek tidak perlu diaktifkan dengan kerap. Lebih-lebih lagi, enjin petrol mampu beroperasi pada kecekapan puncaknya 100% pada setiap masa, bermakna terdapat jauh lebih sedikit pelepasan dan kecekapan bahan api yang jauh lebih baik berbanding dengan kenderaan berkuasa petrol biasa. Keseluruhan sistem juga jauh lebih senyap daripada pesaing pada kebanyakan kelajuan.

Di UK, Nissan X-Trail generasi ke-4 berelektrik ini akan debut pada £32,030. Ia akan tersedia sebagai 5 tempat duduk atau sebagai 7 tempat duduk kerana platform CMF-C baharu boleh menampung kedua-dua konfigurasi tempat duduk dengan komponen e-POWER. X-Trail Hybrid keluar tidak mempunyai fleksibiliti ini. Kemudian, enjin dwi pacuan semua roda e-4ORCE powertrain dengan 213PS akan turut diperkenalkan.

Pilihan rangkaian kuasa yang manakah untuk Malaysia apabila Nissan X-Trail generasi ke-4 muncul di sini nanti?

Previous post

Bentley Melengkapkan Barisan GT Mereka Dengan Flying Spur Speed

Next post

KL Bandar Sifar Pothole - 2022 Masih Belum Jadi Kenyataan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *