Berita Auto

Nissan X-Trail 2023 Disahkan Untuk Eropah, Dan Mungkin Malaysia?

Adakah Malaysia akan melihat Nissan X-Trail 2023 sama ada tahun ini atau seterusnya?

Nissan X-Trail 2023 serba baharu telah disahkan untuk Eropah, menandakan kali pertama SUV ini akan memasuki Eropah kerana sebelum ini ia hanya dijual di pasaran seperti Amerika Syarikat, China, Jepun, Malaysia dan Australia.

Bagaimanapun dengan pengumuman ini, tiada butiran harga rasmi dan tiada sebarang sebutan sama ada ia akan diperkenalkan di Malaysia, yang menimbulkan persoalan, adakah Nissan X-Trail 2023 akan dijual di Malaysia tahun ini atau mungkin kita hanya akan melihatnya tahun hadapan memandangkan kita sudah hampir ke penghujung tahun?

Pada pendapat kami, tahun depan, sementara ia mungkin masuk akal untuk mengeluarkan kereta di sini di Malaysia pada bulan November dan menjalankan promosi untuk cuti sehingga Disember dan memperkenalkannya tahun hadapan adalah pilihan yang lebih baik kerana akan ada lebih banyak permintaan awal tahun berbanding hujung tahun.

Lagi pun, hujung tahun, ramai keluarga akan bercuti, malah ada yang keluar negara, jadi kenapa perlu bersusah payah untuk menjual kereta sedangkan kebanyakan orang tidak ada untuk membelinya?

Walau bagaimanapun, perlu diingatkan bahawa Nissan X-Trail 2023 baharu ini kelihatan menakjubkan. Ia kelihatan panjang sedikit daripada sebelumnya dan kelihatan tampan sekali. Reka bentuk lampu hadapan berbelah. Kudos Nissan di atas pelaksanaan yang hampir sempurna.

Nissan X-Trail 2023 juga dikatakan tersedia dalam pilihan 5 tempat duduk dan 7 tempat duduk jadi adakah Malaysia akan mendapat pilihan 7 tempat duduk atau tidak. Satu lagi persoalan? Bagaimana pula dengan harga kenderaan ini yang pasti boleh menjejaskan pembeli.

X-Trail generasi semasa bermula daripada RM136,888 hingga RM161,888 dan sudah tentu boleh menelan kos yang lebih tinggi dengan peralatan tambahan pilihan. Jelas sekali harga akan meningkat seperti setiap kereta lain yang dikeluarkan baru-baru ini, tetapi berapa banyak?

Malah, Eropah juga disahkan mendapat versi hibrid, jadi adakah Malaysia juga akan melihat Nissan X-Trail 2023 hibrid? Jika ya, berapakah kosnya? Model hibrid semasa dikeluarkan pada harga RM169,000 jadi adakah model yang akan datang akan kekal di bawah RM170,000 atau lebih mahal?

Baiklah, adakah Malaysia akan melihat Nissan X-Trail 2023 baharu tahun ini atau tahun depan? Kita tunggu dan lihat.

Previous post

Lynk & Co 03 Baharu Dilancarkan Di China - Harga Dari USD21,750

Next post

Toyota Hentikan Semua Pengeluaran Kenderaan di Rusia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *