Berita Auto

Mengapa Honda HR-V Kekal Raja Crossover Malaysia

Tujuh tahun berlalu dan ia masih menjadi pilihan pertama. Bagaimanakah Honda HR-V berjaya memegang kepada gelaran ini?

Jadi kita semua tahu pada zaman dahulu, jalan raya di Malaysia dahulunya dipenuhi hampir secara eksklusif dengan kereta sedan, kemudian kira-kira sepuluh atau lebih tahun yang lalu, SUV membuat ledakan dan selepas itu segmen baharu dilahirkan untuk memenuhi kedua-dua dunia, crossover dan Honda HR-V memulakan semuanya. Inilah sebabnya mengapa ia masih menjadi pilihan pertama.

Tujuh tahun adalah masa yang sangat lama, jadi kami pasti kita semua boleh bersetuju bahawa jika sesuatu telah menjadi pilihan pertama ramai rakyat Malaysia sejak sekian lama, ia pastinya telah melakukan sesuatu yang betul. Sekarang juga perlu diingat bahawa Honda HR-V adalah crossover pertama yang diperkenalkan di Malaysia jadi ia secara teknikalnya telah menjadi nombor 1 sepanjang hayat.

Kenapa begitu? Terdapat banyak sebab tetapi kami akan menyentuh secara ringkas beberapa perkara yang kami rasakan sebagai faktor terpenting di sebalik kejayaan Honda HR-V.

Pertama sekali, ia sangat praktikal. Walaupun hanya crossover segmen-b, ia adalah Honda dan Honda tahu bagaimana untuk membuat lebih banyak ruang. Jadi walaupun Honda HR-V mungkin lebih kecil di atas kertas berbanding beberapa pesaing, ia tiada tandingan dari segi kabin dan ruang but serta tempat duduknya memastikan anda boleh memuatkan item yang lebih besar tanpa perlu bersusah payah juga.

Selain itu, ia sangat jimat bahan api, walaupun sebagai “SUV kecil” Honda HR-V menjimatkan dari segi bahan api. Ia telah bertambah baik lagi dengan pengenalan e:HEV pilihan hibrid menjadikannya sesuai untuk mana-mana keluarga malah sesiapa sahaja yang ingin memandu kereta mereka dengan kerap. Ini amat berguna untuk memandu di bandar.

2022-Honda-HR-V-Malaysia-Launch-1.0

Lebih-lebih lagi, Honda HR-V adalah menyeronokkan untuk dipandu, serta menyeronokkan untuk dipandu seperti mana-mana Honda lain. Jelas, ia tidak akan memandu seperti BMW M3, tetapi sekali lagi, untuk crossover, HR-V telah mencapai tahap yang jauh, kini generasi terbaharu menambah varian RS untuk terus mendail kesukanan juga supaya anda berasa seperti anda memandu sedan.

Akhir sekali, Honda HR-V mencapai keseimbangan sempurna, sejenis nisbah emas untuk kereta. Bukan sahaja keretanyaq luas, praktikal dan selesa, ia juga menyeronokkan untuk dipandu dan menjimatkan minyak. Apatah lagi ia tidak terlalu mahal dan menawarkan banyak teknologi dan ciri untuk harga itu.

Jadi begitulah, inilah sebabnya Honda HR-V kekal sebagai pilihan utama crossover untuk rakyat Malaysia selama tujuh tahun berterusan dan mungkin untuk beberapa tahun lagi. Sudah tentu ada banyak lagi sebab tetapi ini adalah yang paling penting.

Previous post

Ford Mustang 2024 Serba Baharu Telah Didedahkan

Next post

Geometri C Disahkan Untuk Eropah, Mungkin Malaysia Seterusnya?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *