Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Lucid Air Sapphire – Sedan EV Paling Berkuasa Dunia

Lucid memanggil Sapphire kemuncak prestasi elektrik, betul ke?

Lucid Motors ialah pengeluar kenderaan elektrik (EV) mewah Amerika yang berpangkalan di Silicon Valley, California. Logo mereka, beruang jernih melambangkan semangat kekuatan California yang merupakan maksud kereta mereka. Kini mereka telah mengeluarkan EV mewah berprestasi semua elektrik baharu, Lucid Air Sapphire, dan ia laju gila.

Ini menjadikan Lucid Air sapphire sedan sukan super mewah elektrik sepenuhnya pertama di dunia. Kereta ini sudah pun menjadi konsep semasa peringkat awal pembangunan untuk Lucid Air dan pasukan menghabiskan banyak malam, hujung minggu dan cuti di studio kejuruteraan dan trek untuk menghidupkan kereta ini.

Derek Jenkins, Naib Presiden Kanan (SVP) Jenama dan Reka Bentuk di Lucid Motors berkata, “Sapphire ialah penjelmaan maksud kemewahan berprestasi ultra tinggi bagi Lucid. Apa yang kita lihat dengan Lucid Air Sapphire hanyalah permulaan bagi jenama Sapphire.”

Lucid Air Sapphire menggunakan setup tiga motor, satu untuk setiap roda belakang dan satu untuk roda hadapan menghasilkan 1,200 kuasa kuda, ditambah dengan penukar haba baharu, aliran penyejuk yang lebih baik dan sistem bateri yang dinaik taraf, kereta ini melakukan 0 hingga 60bsj di bawah 2 saat, 0 hingga 100bsj dalam masa kurang daripada 4 saat dan mempunyai kelajuan tertinggi melebihi 200bsj (>321km/j).

“Oleh kerana tiga motor Lucid Air sudah sentiasa sebahagian daripada program pembangunannya, ia mengekalkan semua kekuatan varian Lucid Air yang sudah ada di pasaran – termasuk ruang kaki belakang seperti limo, trunk dan frunk yang besar, dan kecekapan yang mengagumkan,” kata SVP daripada Produk dan Ketua Jurutera, Eric Bach.

Lucid Air Sapphire juga menampilkan spring yang lebih keras, tetapan peredam yang unik dan penalaan untuk ABS, cengkaman, kawalan kestabilan dan stereng kuasa elektronik di atas tiga motornya. Ia juga dilengkapi dengan brek karbon-seramik yang berkuasa untuk memastikan kuasa berhenti yang mencukupi untuk semua prestasi itu.

Reka bentuk Lucid air Sapphire diuji dengan teliti, dalam dan luar, dengan jurutera memerah aerodinamik maksimum dari bahagian luar dan sistem dalaman dan dalaman yang dioptimumkan baharu termasuk mod sapphire baharu yang membuka kunci prestasi maksimum.

Sebagai sebuah syarikat Amerika, Lucid mengambil warna perlumbaan Imperial Blue Amerika sebagai inspirasi untuk warna luaran Lucid Air Sapphire dan mengembangkannya dengan permata negeri California, Benitoit untuk memberikan kita warna biru yang menarik dan cantik yang kita lihat sekarang.

Lucid mengatakan bahawa Lucid Air Sapphire hanyalah permulaan dan lebih banyak model sapphire akan ditambahkan pada barisan Lucid pada masa hadapan. Namun dengan harga permulaan USD249,000 (sekitar RM1,116,889), nampaknya Malaysia tidak akan melihat kereta ini di jalan raya kita secara umum, hanya yang akan dimport oleh kumpulan orang kaya biasa kita.

Maklumat adalah dari laman web Lucid Motors dan artikel mereka dipautkan di sini.

Previous post

Kastam Rampas Kenderaan Bernilai RM11.4 Juta Semasa Op Bearing

Next post

Renault Mahu Tumpu Pada Pengeluaran Kereta Elektrik Sahaja

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *