Undang - Undang

Kastam Rampas Kenderaan Bernilai RM11.4 Juta Semasa Op Bearing

Jabatan Kastam Diraja Malaysia menangkap pengelak-AP.

Bukan rahsia lagi bahawa pasaran kereta ‘collectable’ agak gila buat masa ini. Ada yang mengatakan ia dicetuskan oleh peralihan industri kepada EV, yang lain mengatakan itu semua tindakan pengubahan wang haram. Mungkin ini semua wang percutian yang disimpan semasa pandemik yang dibelanjakan sekarang. Walau apa pun, sekali lihat di mana-mana tapak penyenaraian akan menunjukkan kepada anda bahawa harga klasik lama telah meningkat mendadak. Keadaan ini telah menarik beberapa anasir yang tidak diingini. Baru-baru ini, Jabatan Kastam Diraja Malaysia merampas 50 kenderaan mewah yang telah dibawa masuk ke Malaysia tanpa Approved Permits (AP).

Daripada 50 ini, 9 adalah motosikal berkuasa tinggi dan selebihnya adalah kereta yang diimport dari Jepun, UK dan Amerika Syarikat. Secara keseluruhan, kenderaan ini dianggarkan bernilai RM4.3 juta. Jumlah duti yang dielakkan dengan mengimport mereka tanpa AP menyamai kira-kira RM7.1 juta. Model tepat mana yang dirampas tidak diketahui tetapi gambar yang menunjukkan Ford GT klasik dan Ford Mustang 5.0L V8 telah dikongsi. Terdapat juga video oleh Berita Harian yang menunjukkan Volkswagen Microbus, Toyota Harrier dan Toyota Alphard, beberapa Mini Cooper, Ford Mustang klasik dan wagon BMW 3-Series. Sebuah Mazda RX-7 Efini hitam turut dirakam.

Customs-seize-cars-without-AP-1.0

Menurut Penolong Pengarah Kastam Zon Tengah, Mohammad Sabri Saad, kenderaan tersebut disita sebagai sebahagian daripada ‘Op Bearing’ yang memfokuskan kepada kenderaan import di sekitar Pelabuhan Klang. Op Bearing berlangsung selama dua minggu pada separuh kedua Ogos 2022. Kesalahan untuk mengimport kenderaan ini adalah di bawah Seksyen 135 (1) (a) Akta Kastam 1957. Di bawah Perkara 3, Jadual Kedua/Bahagian 1, Kastam (Larangan ke atas Perintah Import) 2017, barangan ini boleh diimport tertakluk kepada permit diluluskan yang dikeluarkan oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).

Siasatan awal mendapati beberapa dari kenderaan itu diimport oleh pelajar antarabangsa yang baru mendaftar di institut pengajian tinggi Malaysia. Mereka nampaknya tidak sedar bahawa mengimport kenderaan ini tanpa AP adalah satu kesalahan di bawah undang-undang Malaysia tetapi Jabatan Kastam tidak akan menerima dan tidak akan melayan, alasan sedemikian.

Jabatan Kastam Diraja Malaysia menggesa orang ramai membantu mereka dengan maklumat berkaitan aktiviti penyeludupan. Hubungi mereka di 1800-88-8855 bebas tol.

Previous post

EON Dan Petromin Bekerjasama Dalam Industri Servis Fast-Fit

Next post

Lucid Air Sapphire - Sedan EV Paling Berkuasa Dunia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *