Aksesori / Produk / Alatan / Minyak

Indonesia Protes Kenaikan Harga Bahan Api

Masyarakat Indonesia tidak puas hati dengan kenaikan harga bahan api buat pertama kali dalam tempoh 8 tahun.

Sama seperti Malaysia, Indonesia telah mengamalkan rejim subsidi bahan api yang meluas selama beberapa dekad. Ini telah membantu mengurangkan kos sara hidup dan meningkatkan ekonomi. Bagaimanapun, pada tahun lepas, kerajaan Indonesia telah menghadapi tekanan yang amat besar. Harga bahan api global telah melonjak sepanjang tahun lepas. Ini telah menyebabkan kerajaan Indonesia meningkatkan tiga kali ganda perbelanjaan subsidi tenaga untuk 2022 berbanding bajet asal mereka sebanyak 502.4 trilion Rupiah (AS$33.83B). Semua perbelanjaan tambahan ini adalah untuk mengekalkan harga bahan api dan tarif kuasa tidak berubah untuk penduduk Indonesia.

Hampir semalaman, harga bahan api di Indonesia dinaikkan sebanyak 30%. Petrol 90-oktana (bersamaan dengan RON95 kami) yang dijual sebagai Pertalite naik harga daripada 7,540 rupiah (RM2.28) seliter kepada 10,000 rupiah (RM3.03) seliter. Bahan api 92 oktana yang lebih mahal, dikenali sebagai Pertamax juga menyaksikan kenaikan harga daripada 12,500 rupiah seliter kepada 14,500 rupiah seliter.

Diesel, yang di Indonesia banyak dicampur dengan biodiesel (nisbah kasar 70:30) juga menyaksikan kenaikan harga yang kecil daripada 5,150 rupiah seliter kepada 6,800 rupiah seliter. Ia masih kira-kira separuh daripada harga sebenarnya untuk dihasilkan, iaitu 13,950 rupiah seliter.

Sejak beberapa hari kebelakangan ini, ahli kesatuan sekerja, petani, nelayan, pelajar dan banyak lagi telah membantah kenaikan harga di hadapan bangunan parlimen di ibu negara dan di hadapan pejabat gabenor wilayah. Menurut laporan daripada pelbagai agensi berita, lebih 7,000 pegawai polis telah dihantar ke stesen minyak dan sekitar Jakarta untuk menjaga keamanan.

Pertamina-Jakarta-fuel price 1.0

Kerajaan Indonesia telah cuba meredakan keadaan dengan beberapa langkah, seperti bantuan wang tunai. Kali terakhir harga bahan api Indonesia dinaikkan adalah pada 2014, sejurus selepas Joko Widodo mula-mula memegang jawatan sebagai Presiden.

Di Malaysia, harga petrol RON95 dan diesel kekal sepanjang tahun lepas. Kerajaan Malaysia tidak memberi sebarang tanda-tanda untuk mengubahnya, tetapi perlu diingatkan bahawa pilihan raya akan datang tidak lama lagi. Siapa tahu berapa lama subsidi bahan api ini akan bertahan sebaik sahaja pilihan raya berakhir?

Pump-Shell-57

Previous post

Set-Up New Energy Technology Jualan dan Pengedaran EV Dan NEV

Next post

Mercedes EQB 350 Elektrik 7 Tempat Duduk Berharga RM328,888

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *