Berita Auto

Geometri C Disahkan Untuk Eropah, Mungkin Malaysia Seterusnya?

Bolehkah crossover Geometri C dilencanakan semula oleh Pro-Net untuk Malaysia?

Geometry ialah jenama EV Cina dan anak syarikat Geely Group, sebuah jenama yang mesti dikenali ramai rakyat Malaysia kerana mereka merupakan rakan kongsi kepada jenama tempatan pertama kami, Proton. Jenama Geometry melancarkan sedan Geometry A mereka sebentar tadi dan kini telah melancarkan crossover mereka, Geometry C. Bolehkah ia dilencanakan semula dan dijual di sini?

Geometry E

Kami sudah mengetahui Geometri C mencecah pasaran China pada 7 Ogos 2022 dan disahkan tiba di Eropah bermula dengan Norway, seperti yang dilaporkan oleh Newsbeezer.com dan memandangkan Geely sudah ada model rebadge di sini, kita boleh melihat Geometri C rebadge dijual di sini di bawah Pro- Net (subbahagian EV Proton).

Lebih-lebih lagi, Carscoops.com juga telah melaporkan bahawa Geometri C pada dasarnya ialah Geely Emgrand GS yang diubah suai dan direbadge semula dengan reka bentuk hadapan dan belakang baharu yang sepadan dengan rupa Geometri A bersama tiang C baharu yang memberikan kereta “ reka bentuk bumbung terapung dan kegilaan baharu di China, pemegang pintu pop-out.

 Geometri C adalah 4,432mm panjang, 1,833mm lebar dan 1,560mm tinggi dan mempunyai jarak roda 2,700mm. Ia juga didatangkan dalam dua pilihan pek bateri, satu dengan jarak 400km dan satu lagi dengan jarak 550km dengan output kuasa maksimum yang didakwa 201hp.

Geometry A Pro

Jadi Geometri C pada asasnya adalah kereta rebadge, jadi mengapa tidak direbadge dan dijual di Malaysia di bawah Pro-Net? Ia akan menjadi bonus jika Proton boleh menjualnya pada harga yang berpatutan supaya keluarga kelas pertengahan akhirnya mampu membeli EV juga.

Lebih lagi, harga untuk lima varian Geometri C di China selepas subsidi adalah antara 129,800 yuan (USD18,634) hingga 182,800 yuan (USD26,243) jadi jika Proton dan Geely boleh membuat perjanjian untuk memasang kereta ini secara tempatan dan dengan ia menikmati insentif cukai EV, kami rasa kita mungkin mempunyai top seller baharu di jalan raya kita dalam masa yang tersingkat.

Adakah Pro-Net dapat menawarkan kereta ini di sini pada harga yang berpatutan atau ia tidak akan sampai ke Malaysia sebagai kereta Pro-Net yang dilencanakan semula atau mungkin ia hanya boleh dilencanakan semula sebagai Pro-Net tetapi mungkin kosnya terlalu tinggi? Hanya masa akan menentukan.

New Proton Logo

Terima kasih kepada Newsbeezer.com dan Carscoops.com untuk maklumat yang digunakan dalam artikel ini. Artikel masing-masing tentang kereta ini dipautkan di sini (Newsbeezer) dan di sini (Carscoops) untuk penulisan yang lebih terperinci.

Previous post

Mengapa Honda HR-V Kekal Raja Crossover Malaysia

Next post

Maserati GranTurismo Baharu Dipratonton Sebelum Pelancaran

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *