Hibrid, Elektrik, Hidrogen

GENTARI Akan Menyediakan 25,000 Titik Pengecasan EV

Penyedia penyelesaian tenaga bersih Gentari Sdn Bhd (GENTARI) telah dilancarkan secara rasmi oleh Perdana Menteri Malaysia Dato’ Sri Ismail Sabri Yaakob berikutan pengenalan jenama pada bulan Jun.

Menariknya, GENTARI dimiliki sepenuhnya oleh PETRONAS dan syarikat baharu ini menyasarkan untuk menjadi penyedia penyelesaian tenaga bersih bersepadu sehenti, bermula dengan suite penyelesaian tenaga boleh diperbaharui, hidrogen dan mobiliti hijau untuk pelanggan komersial, perindustrian dan runcit.

Sementara itu, GENTARI akan beroperasi sebagai entiti yang diuruskan secara bebas dan akan mencari peluang pembiayaan untuk mempercepatkan pertumbuhannya bagi memenuhi permintaan sedia ada dan menerokai teknologi tenaga yang sedang pesat membangun.

Sama pentingnya, pengimport kenderaan elektrik Malaysia akan gembira mengetahui bahawa komitmen Mobiliti Hijau GENTARI termasuk menyokong ekosistem kenderaan elektrik (EV) dengan menguasai 10 peratus bahagian pasaran.

Untuk penyerahan bahagian pasaran ini, GENTARI akan menyediakan 25,000 titik pengecasan awam merentasi pasaran utama di Asia Pasifik menjelang 2030, dengan sasaran jangka pertengahan sehingga 9,000 mata pengecasan awam menjelang 2026, mengukuhkan kehadirannya di Malaysia dan India.

Ia juga menawarkan penyelesaian Kenderaan-sebagai-Perkhidmatan/Vehicle-as-a-Service (VaaS) bermula dengan Kenderaan Elektrik Bertugas Ringan, serta perkhidmatan nilai tambah seperti platform digital, analisis data dan pengiklanan.

Sehingga hari ini, GENTARI telah memasang lebih daripada 190 titik pengecasan, dan menyampaikan gabungan lebih 250 kenderaan dua roda dan tiga roda elektrik sebagai sebahagian daripada armada mobiliti hijaunya di India dan Malaysia.

petronas-station-GENTARI-1.0

Dari siaran media Petronas:

Pengerusi GENTARI, Datuk Tengku Muhammad Taufik berkata:   

“Sejak diperkenalkan pada awal tahun ini, GENTARI telah mencapai perkembangan yang menggalakkan dalam usaha membekalkan tenaga karbon rendah dan membantu pelanggan di dalam dan luar Malaysia untuk mengurangkan pelepasan karbon. Perkembangan tersebut terhasil menerusi penyediaan penyelesaian dan sistem yang mudah diakses pada kadar berpatutan, yang dijana hasil pengeluaran dan infrastruktur berskala. Seiring dengan langkah merealisasikan aspirasi GENTARI, kami berhasrat untuk menyumbang secara signifikan ke arah matlamat tenaga boleh diperbaharui negara dengan membantu pelanggan tempatan beralih kepada sumber tenaga lebih bersih.”

Rancangan Malaysia Ke-12 (2021-2025) menyasarkan supaya 31% daripada jumlah kapasiti tenaga terpasang negara adalah daripada tenaga boleh diperbaharui menjelang tahun 2025, manakala Pelan Hala Tuju Tenaga Boleh Baharu Malaysia menyasarkan pencapaian 40% tenaga boleh diperbaharui menjelang 2035.

Penyelesaian tenaga boleh diperbaharui, hidrogen dan mobiliti hijau yang ditawarkan GENTARI akan merangkumi projek-projek tempatan, serantau dan antarabangsa untuk memenuhi permintaan pelanggan dan peluang yang terdapat di pasaran.

Dalam teras Tenaga Boleh Diperbaharui, GENTARI akan membina kapasiti tenaga keseluruhan sebanyak 30-40 GW di pasaran utama menjelang 2030 menerusi projek-projek berskala utiliti merentasi tenaga solar, angin dalam dan luar pesisir pantai serta penyimpanan bateri untuk pelanggan komersial, perindustrian dan runcit. Setakat ini, GENTARI telah mencapai kapasiti tenaga boleh diperbaharui sebanyak 1.1 GWp dalam operasi dan pembangunan di peringkat global. GENTARI juga memainkan peranan kritikal dalam usaha penyahkarbonan oleh PETRONAS, termasuk melalui pemasangan panel solar bumbung tunggal terbesar di Malaysia (7.4 MWp) baru-baru ini di Universiti Teknologi PETRONAS serta pemasangan panel solar di 60 stesen minyak PETRONAS yang kini sedang giat dilaksanakan.

Untuk teras Hidrogen, GENTARI menawarkan penyelesaian hidrogen rendah karbon yang kos kompetitif menerusi rangkaian bekalan global yang komprehensif untuk memenuhi permintaan eksport dan tempatan. Aspirasi GENTARI adalah untuk menjana sehingga 1.2 mtpa hidrogen bersih menjelang tahun 2030. Teras ini akan menumpukan pelanggan perindustrian, tenaga dan pengangkutan, khususnya perniagaan-perniagaan yang awal menerima guna hidrogen. Setakat ini, GENTARI telah menandatangani 12 Memorandum Persefahaman dengan rakan niaga antarabangsa bagi projek pembangunan di Malaysia, India dan Timur Tengah serta pelanggan di Asia Timur, yang meliputi inisiatif untuk meneroka pembangunan projek-projek hidrogen hijau dan pengangkutannya, sokongan dasar dan kawal selia terhadap industri hidrogen, serta kajian rantaian bekalan ammonia rendah karbon dan lain-lain.

Bagi teras Mobiliti Hijau, GENTARI berhasrat untuk menyokong ekosistem kenderaan elektrik (EV) dengan menguasai 10% jumlah pasaran. Untuk mencapai sasaran itu, GENTARI perlu menyediakan anggaran 25,000 kemudahan pengecasan awam di pasaran-pasaran utama Asia Pasifik menjelang tahun 2030. Manakala bagi sasaran pertengahan menjelang tahun 2026, sekitar 9,000 kemudahan pengecasan awam disediakan terutamanya di Malaysia dan India. GENTARI juga menawarkan penyelesaian Kenderaan-sebagai-Perkhidmatan (VaaS), bermula dengan kenderaan elektrik ringan, serta perkhidmatan tambah nilai seperti platform digital, analisis data dan pengiklanan. Pada masa ini, GENTARI telah memasang lebih 190 kemudahan pengecasan dan menyampaikan lebih 250 kenderaan elektrik dua dan tiga roda di India dan Malaysia. Menerusi penawaran VaaS di India, GENTARI telah mencapai 1,000,000 kilometer bersih, iaitu bersamaan dengan pengurangan pelepasan CO2sebanyak 83.4 tan.

Dalam menyokong usaha penyahkarbonan kumpulan PETRONAS berasaskan pendekatan bersepadu, GENTARI baru-baru ini menandatangani satu memorandum persefahaman dengan PETRONAS Refinery and Petrochemical Corporation Sdn Bhd untuk bekerjasama memperkenalkan barisan kenderaan pelepasan sifar yang disokong oleh kemudahan pengecasan EV, dan meneroka potensi kenderaan sel tenaga hidrogen di Kompleks Bersepadu Pengerang, salah satu fasiliti petrokimia bersepadu terbesar di rantau ini. Setakat ini, pemasangan panel solar bumbung 4 MWp telah disempurnakan manakala kerja-kerja pemasangan panel solar atas tanah sebesar 40 MWp di Pengerang sedang dijalankan.

Untuk maklumat lanjut mengenai GENTARI, sila layari www.gentari.com.

Previous post

Maserati GranTurismo Baharu Dipratonton Sebelum Pelancaran

Next post

Subaru Crosstrek Generasi Ketiga Terbaharu Bukan Lagi ‘XV’

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *