Hibrid, Elektrik, Hidrogen

BYD Akan Memasang EV Di Thailand

Nampak gayanya Thailand mungkin akan menjadi hab EV Asia Tenggara tidak lama lagi.

Nikkei Asia melaporkan bahawa jenama China BYD, pengeluar dan pengeksport kenderaan elektrik (EV) nombor satu dunia baru-baru ini telah menjadikan Thailand hab pengeluaran EV pertama mereka di Asia Tenggara. Langkah ini dimungkinkan oleh lonjakan permintaan EV oleh kerajaan Thailand. Artikel Nikkei Asia dipautkan di sini.

Seorang pegawai dari Lembaga Pelaburan (BoI) Thailand menyatakan bahawa BYD akan melabur sehingga 17.9 bilion baht, atau kira-kira USD 488 juta, ke wilayah Rayong di mana syarikat itu dikatakan telah membeli 700 rai atau 112 hektar untuk mengeluarkan EV mereka dan perjanjian dengan pemaju ladang, WHA, yang akan diumumkan minggu ini.

Jareeporn Jarukornsakul, pengasas bersama dan pengerusi WHA, berkata, “Kumpulan WHA telah menandatangani perjanjian untuk menjual sebidang tanah besar di kawasan perindustrian kami di wilayah Rayong.”

Selain itu, seorang pegawai kanan dari BoI Thailand mengesahkan bahawa keistimewaan pelaburan telah diberikan kepada BYD bulan lepas dan jenama itu perlu mula “melabur dalam tempoh tiga tahun.”

Selain itu, sama seperti kebanyakan negara di dunia, jualan EV di Thailand dijangka akan meningkat dalam beberapa tahun akan datang dan ini disebabkan subsidi kerajaan yang boleh mencecah sehingga 150,000 baht untuk setiap EV yang akan menarik lebih ramai pembeli.

Pada 9 Julai 2022, kerajaan Thailand turut mengurangkan duti import ke atas EV daripada 8 peratus kepada 2 peratus dengan syarat pengilang akhirnya mula mengeluarkan EV mereka di Thailand . Dasar ini akan membantu Thailand menjadi hab EV ASEAN menjelang 2030 dan menjadikan jumlah jualan EV kepada 30 peratus daripada semua jualan kereta pada masa itu juga.

BYD juga akan mendapat keuntungan daripada ini kerana mereka melaporkan keuntungan bersih sebanyak 3.5 bilion yuan untuk separuh pertama 2022, mengatasi Tesla dan telah bekerjasama dengan Rever Automotive untuk mengimport EV buatan China ke Thailand dan merancang untuk menjual barisan kereta Dolphin mereka di negara ini menjelang akhir tahun, diikuti dengan lebih banyak EV kemudiannya.

Sudah tentu, pakatan perdagangan bebas ASEAN-China telah banyak membantu BYD dengan membenarkan mereka menghantar EV ke Thailand tanpa tarif sejak 2005 dan memandangkan Great Wall Motor dan SAIC turut ditubuhkan di negara itu, BYD akan dapat menawarkan kereta mereka pada harga yang kompetitif.

batch_BYD-Japan-1.0

Berada di Koridor Ekonomi Timur, wilayah Rayong merupakan lokasi yang strategik dan berfungsi sebagai zon pembangunan perindustrian yang merupakan sebahagian daripada pelan tindakan  Thailand 4.0 Kerajaan Thai yang bertujuan untuk menjadikan Thailand sebuah negara berpendapatan tinggi menjelang 2036.

Previous post

Porsche 911 Carrera RS 2.7 ‘Ducktail’ Genap 50 Tahun Ini

Next post

2023 Exeed Lingyun Dilancarkan Di China Harga Dari USD21,200

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *