Berita Auto

Suzuki Swift Dan Jimny Habis Dijual

Anda perlu menunggu sekurang-kurangnya 2-4 bulan untuk memiliki Suzuki Swift baharu dan 9 bulan untuk Jimny yang comel ini.

Baik, ini adalah masa yang sesuai untuk pengimport kereta yang dibaik pulih (Pemegang AP) kerana stok BAHARU kenderaan Suzuki yang dilancarkan tahun lepas semuanya sudah habis dan Suzuki Motors Jepun tidak dapat menghantar stok baharu ke Malaysia dalam masa terdekat kerana permintaan untuk Swift dan Jimny di rantau ini telah melonjak.

Keadaan ini sama dengan Suzuki Thailand dan juga Suzuki Indonesia di mana penjaga jenama tempatan mereka juga menunggu dengan sabar stok baharu tiba dari Jepun.

Sementara itu, sejurus sebelum Naza Eastern melancarkan jenama Suzuki di Malaysia tahun lepas, beberapa pemegang AP (pengimport kereta persendirian) telah menjual Jimny dan Swift pada harga yang sangat tinggi. Harga Swift adalah dalam lingkungan RM150k dan Jimny yang tinggi RM190k.

Spesifikasi Suzuki Jimny 1.5L

Enjin: 1.5-litre four-cylinder 16-valve VVT DOHC

Kapasiti: 1462cc

Transmisi: 4-speed automatic

Max power:101hp at 6,000rpm

Max tork: 130Nm at 4,000rpm

Top speed: 145km/h

Harga: RM168,900

Jualan mereka tidak laku, tetapi margin keuntungan mereka sangat tinggi apabila anda banding harga jualan baharu di Naza Eastern hanyalah RM168,900 untuk Jimny BARU dari Jepun dan hanya RM139,900 untuk Suzuki Swift Sport yang diimport sepenuhnya dari Jepun.

Spesifikasi Suzuki Swift Boosterjet

Enjin: 1.4-litre, Turbocharged

Displacement: 1373cc

Transmisi:  6-speed auto with paddle-shift

Max power: 140bhp at 5500rpm

Max tork: 230Nm at 2500-3500rpm

Top Speed: 205km/h

0-100km/h: 8.0 saat

Harga: RM139,900.00

Sebaik sahaja Naza Eastern mendedahkan harga jualan Swift dan Jimny serba baharu dengan waranti kilang penuh dan pengedar selepas jualan, harga jualan Jimny dan Swift recond jatuh mendadak dan beberapa pemegang AP terpaksa berhenti membawa masuk kedua-dua model ini kerana jualan mereka hampir terbantut.

Kini, dengan kekurangan stok dari kilang, mereka akan meninjau pengedar kereta terpakai dan rumah lelong di Jepun untuk stok import dan menjualnya pada harga yang tinggi kerana akan ada pembeli Malaysia yang tidak mahu menunggu dengan sabar untuk membeli Suzuki yang baharu dengan sokongan kilang penuh.

Jadi, semak iklan dalam talian dan anda mungkin mendapati beberapa Jimny’s dan juga Swifts recond kembali dijual dan dengan harga yang diminta yang jauh lebih rendah sekarang.

Suzuki Showroom terletak di NAZA Automall, Seksyen 51a, 46100 Petaling Jaya, Selangor.

Previous post

Perodua Ativa Hybrid Hanya Untuk Langganan Sahaja

Next post

PROTON X50 Adalah Kenderaan Paling Laris Julai 2022

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *