Berita Auto

Reka Bentuk Kemungkinan Convertible Porsche Cayenne 2 Pintu

Terdapat beberapa idea liar untuk sebuah Porsche Cayenne pertama yang tidak menjadi.

Porsche ialah syarikat kereta berprestasi pertama yang mengejar produk SUV dengan serius (Lamborghini LM002 tidak dikira dengan hanya 328 unit dibina) dengan Cayenne. Tiga generasi kemudian, pesaingnya yang lain masih dibelakang mengejar. Kini dengan pesaing utama Itali Ferrari hampir sudah bersedia untuk mempamerkan SUV pertamanya, Porsche mahu orang ramai tahu bahawa mereka juga ada terfikir hendak membuat SUV pertama 2 pintu mereka.

Menurut Porsche, mereka pada asalnya berfikir tentang membuat tiga gaya badan tambahan untuk Cayenne: coupé, convertible 2 pintu dan model jarak roda panjang dengan barisan tempat duduk tambahan. Dan yang paling liar dari tiga ini – convertible 2 pintu itu sebenarnya sudah dibina!

Model Fungsi Pakej Cayenne Convertible ini telah disimpan dalam simpanan di Muzium Porsche. Ini bukan prototaip yang dimaksudkan untuk diuji di atas jalan, jadi mereka mengetepikan langkah-langkah pengerasan badan tambahan yang mungkin diperlukan untuk mengimbangi kekurangan bumbung.

Malah, satu-satunya sebab prototaip ini dicipta adalah untuk menilai empat kriteria:

  • Adakah tempat duduknya selesa di seluruh kenderaan apabila bumbung mengecil ala coupé ke arah belakang dan apabila cermin depan dan tiang A direndahkan?
  • Sejauh mana praktikal Cayenne sebagai model dua pintu dengan pintu yang lebih 20 cm panjang?
  • Adakah mungkin untuk memuatkan soft-top yang elegan dan berkualiti tinggi yang juga boleh dilipat dengan cepat?
  • Bagaimanakah bahagian belakang perlu direka bentuk?

Tidak jelas sama ada dua isu ergonomik pertama telah diselesaikan. Walau bagaimanapun, soalan terakhir ini tidak dapat diselesaikan dengan pasti. Oleh itu, Model Fungsi Pakej Convertible Cayenne telah direka dengan DUA belakang.

Bahagian sebelah kiri mempunyai set lampu belakang yang lebih rendah manakala sebelah kanan mempunyai lampu belakang yang lebih tinggi.

Walau apa pun, Porsche akhirnya mencapai penyelesaian mengenai reka bentuk soft topnya. Ia akan menggunakan mekanisme soft-top yang akhirnya masuk ke dalam 911 Targa era 991. Penutup petak bagasi akan berengsel pada kedua-dua bahagian hadapan dan belakang, membolehkan ia dibuka pada kedua-dua arah. Bumbung akan bergerak ke atas bar berguling dan ditelan ke dalam petak bagasi dengan penutup dibuka ke arah hadapan. Di dalam, ia akan dilipat Z untuk penyimpanan. Sebelum syarikat boleh mencipta sistem ini secara fizikal, projek itu telah dihentikan, jadi dalam prototaip, semuanya dilakukan secara manual.

Mengenai kenapa Porsche tidak pernah membuat Cayenne convertible, ketua pereka Porsche semasa berkata:

“Sebuah SUV sebagai convertible adalah satu cabaran dari segi estetik dan formal. SUV sentiasa mempunyai badan yang besar dan berat. Anda menggabungkan ini dengan bahagian atas yang kecil dan kemudian memotong bumbung – anda mendapat bentuk yang sangat pelik yang muncul daripada itu.

Terdapat juga kajian yang dilakukan yang menunjukkan bahawa keuntungan untuk model sedemikian tidak memerangsangkan, jadi mereka tidak meneruskannya. Beberapa contoh SUV convertible yang akhirnya dikeluarkan dan kemudian dihentikan termasuk Nissan Murano Cross Cabriolet dan Land Rover Evoque Convertible.

Previous post

PROTON X50 Adalah Kenderaan Paling Laris Julai 2022

Next post

SUV Feifan R7 Serba Baharu Nampak Menarik

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *