Aksesori / Produk / Alatan / Minyak

Masanya Sudah Tiba JPJ Kawal Tayar CELUP Lori

Apabila tayar celup menyebabkan kemalangan di lebuh raya tiada siapa peduli?

Selama bertahun-tahun kita telah melihat industri ‘tayar celup’ berkembang di Malaysia kerana operator logistik dan armada mahu mengurangkan kos yang menyebabkan kemalangan di lebuh raya dan jalan persekutuan.

Kami pasti semua orang yang membaca ini telah melihat sisa tayar celup dan serpihan di tepi, malah ditengah-tengah semua lebuh raya kita seperti yang kita lihat selama beberapa dekad.

Sebahagian daripada anda mungkin juga pernah ‘melanggar’ serpihan kepingan tayar celup yang boleh merosakkan cermin depan atau lebih teruk lagi apabila ketulan getah ini terkena penunggang motosikal.

Terdapat kemalangan dan juga kejadian maut kerana kepingan getah celup yang tertanggal dan menjadi ‘projektil’ kepada pengguna jalan raya lain dan kerana ia tidak dirakam kamera, pelakunya terus melarikan diri.

Pemandu lori atau bas tidak sedar kerana dia meneruskan perjalanan dan kenderaan di belakanglah yang kena mengelak projektil berat ini.

Jadi apa itu tayar celup? Ini adalah ‘Retread Tyre‘ yang merupakan industri besar di ‘negara dunia ketiga’ dan kita, Malaysia bukan lagi negara dunia ketiga. Kan?

Jadi bagaimana tayar celup dihasilkan? Jika ia dihasilkan di kilang tayar (kilang yang sama menghasilkan tayar baharu) maka ia mestilah produk yang berkualiti. Namun, apabila ia dihasilkan di ‘kilang tayar celup, maka ia menimbulkan banyak persoalan.

PROSES TAYAR CELUP

Selongsong haus bagi tayar terpakai yang mempunyai kualiti struktur yang baik dikeluarkan dari roda dan diberi getah bunga dan tepi yang diperbaharui. Tayar yang dibuat semula kemudiannya melalui proses pengawetan yang menyebabkan getah baru tervulkan ke kerangka tayar asal. Hasilnya ialah tayar yang disegarkan dengan corak bunga baharu.

ADAKAH IA SELAMAT?

Sesetengah pengkritik telah menimbulkan kebimbangan tentang kualiti tayar yang celup semula. Mereka berpendapat bahawa sejarah tayar itu tidak diketahui, bermakna anda tidak boleh pastikan kekuatan struktur keseluruhan berbanding dengan tayar baharu.

Bagaimana pun, selagi anda menggunakan pengeluar tayar yang bereputasi, anda boleh pastikan tayar celup anda dibuat dan diuji mengikut piawaian keselamatan yang ketat.

Selama bertahun-tahun, perkembangan dalam industri pembuatan tayar juga bermakna teknologi dan proses tayar celup telah bertambah baik. Kerangka tayar lebih kuat dan sebatian getah berkualiti tinggi digunakan.

KELEBIHAN TAYAR CELUP

Tayar celup dianggap agak selamat dan digunakan dalam pelbagai kenderaan. Tayar celup tertakluk kepada proses keselamatan yang sama seperti tayar baharu yang dibuat di kilang. Proses celup semula adalah paling sesuai dan paling bermanfaat untuk tayar tugas berat seperti pada kenderaan pembinaan, trak, bas dan kenderaan tentera.

Kos dan upah tayar celup adalah lebih murah dan lebih mesra alam daripada mencipta satu set tayar baharu.

Satu tayar boleh dicelup sehingga 10 kali, memanjangkan hayat perkhidmatannya secara mendadak dan menjimatkan sejumlah besar minyak dalam pengeluaran dan mengurangkan pelepasan karbon dan tapak pelupusan.

Apabila ia berkaitan dengan organisasi dengan flit kenderaan yang besar, penjimatannya adalah amat besar.

ISU TAYAR CELUP

Walaupun tayar celup boleh menjadi sangat berguna untuk perniagaan dengan armada kenderaan‚ ia bukanlah yang terbaik untuk cengkaman dan daya tarikan dalam keadaan basah. Di bawah adalah beberapa kebimbangan tentang tayar celup.

  • Potensi ketidakstabilan pada kelajuan tinggi
  • Cengkaman basah berkemungkinan rendah, ketahanan dan prestasi brek
  • Ketidakupayaan untuk mengetahui dengan tepat berapa kerap tayar telah dicelup dan dalam keadaan apa ia telah dipandu.

Jadi, mesti ada peraturan yang lebih ketat di Puspakom apabila kenderaan komersial ini diperiksa, diperiksa dan HANYA tayar celup dari pengeluar tayar sahaja patut dibenarkan untuk dijual.

Previous post

Hibrid Plug-In Melambatkan Jualan Kereta Elektrik Di Malaysia

Next post

Perasmian PROTON Sebagai Pengedar Kereta Elektrik smart

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *