Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Kereta Elektrik Tesla Tiba Di Sabah Dengan Permintaan Kuat

Dengan ini, kita kini mempunyai jualan kereta elektrik di seluruh Malaysia.

Walaupun banyak negara di Asia Tenggara cepat menggunakan mobiliti elektrik, Malaysia agak ketinggalan tetapi kini, nampaknya kita sudah mula mengejar.

Kita bukan sahaja kekurangan infrastruktur yang mencukupi, kita juga tidak nampak banyak kenderaan elektrik (EV) di jalan raya dan ini lebih ketara di Sabah dan Sarawak di mana jalan raya tidak diselengara dengan baik, tetapi itu sudah mula berubah.

Pada hujung minggu, Borneo post Online, melaporkan bahawa, Falida Motor (FM) Sdn Bhd kini dikenali sebagai FM oleh Falida, telah membawa masuk kereta elektrik Tesla Model 3 dan Tesla Model Y ke Sabah yang membolehkan rakyat di negeri Sabah memiliki EV.

Artikel penuh mereka dipautkan di sini.

Raja Petra Marudin Raja Nordin, Naib Presiden Persatuan Pengimport dan Peniaga Kenderaan Melayu (PEKEMA) Malaysia menyatakan rasa bangga dengan FM Sdn Bhd, ahli PEKEMA kerana sudah mula menggalakkan pengunaan EV di Sabah.

Raja Petra Marudin Raja Nordin juga berkata semasa sidang akhbar dan majlis pelancaran Tesla EV di Sabah pada hari Sabtu, “PEKEMA juga menggalakkan ahlinya mengimport kenderaan elektrik ke Malaysia. Kami juga berbangga kerana dapat membawa dan memperkenalkan kenderaan elektrik Tesla model 3 dan Y ke negeri ini.”

Beliau juga berkata selaras dengan inisiatif PEKEMA untuk mewujudkan lebih banyak pilihan EV untuk pengguna bukan sahaja di Sabah tetapi di seluruh Malaysia, PEKEMA berusaha menyediakan 1,000 lokasi stesen pengecas EV di seluruh Malaysia.

Tambah beliau, “Bagi Sabah, stesen pengecas kini terletak di beberapa bilik pameran kenderaan milik ahli PEKEMA.”

Selain itu, Falida Motor sedang menyusun semula visi dan misi keseluruhan kumpulannya dengan menjenamakan semula syarikat kepada FM oleh Falida di Sabah.

Sebagai perintis EV di Sabah, pihak pengurusan FM by Falida sedang melabur ke dalam pusat perkhidmatan 3S untuk memenuhi keperluan pasaran EV yang akan datang di Sabah.

FM by Falida bermula dengan jenama EV premium, Tesla dan sedang mengkaji untuk memperkenalkan EV pelbagai jenama kepada segmen automotif di Sabah.

Kumpulan itu turut mengucapkan terima kasih dan penghargaan kepada kumpulan pertama pelanggan Tesla EV di Sabah kerana mempunyai kepercayaan dan keyakinan terhadap syarikat dengan membeli kenderaan itu.

Untuk kemudahan pelanggan EV FM by Falida bersama dengan PEKEMA Malaysia juga sedang mengkaji untuk menubuhkan stesen pengecasan dengan sokongan Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi di kawasan strategik di Sabah.

Jadi dengan ini, hampir seluruh Malaysia kini mempunyai akses kepada EV, adakah kita akan melihat peningkatan dalam jualan EV atau adakah infrastruktur masih terlalu jauh untuk menjadikan elektrik sebagai pilihan yang munasabah. Get it, munasabah?


Previous post

Adakah Geely Boyue L 2023 Penganti Proton X70?

Next post

Porsche 911 GT3 R Adalah Kereta Lumba 992-Gen Baharu Untuk GT3 Series

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *