Uncategorized

Tolonglah JPJ! Kami Perlu Tingkap Gelap Untuk Selamatkan Dalaman Kereta

Dengan keadaan panas dan suhu yang semakin teruk, kita memerlukan tint tingkap gelap untuk kereta kita.

Ya, undang-undang pengangkutan jalan raya Malaysia adalah sangat ketat bila berkenaan penggunaan tint tingkap gelap untuk kita rakyat marhaen Malaysia.

Orang kelas atasan dan sesetengah pemilik kenderaan yang tidak mematuhi undang-undang mempunyai tint tingkap yang sangat gelap (hampir 100 peratus hitam pejal) dan mereka nampaknya dibenarkan berbuat demikian seperti yang kita dan ramai rakyat Malaysia biasa lihat selama ini.

Tetapi sekarang, perubahan iklim bukanlah sesuatu yang berlalu sahaja dan kita sudah dapat melihat dan merasakan suhu meningkat di seluruh dunia dan juga Malaysia, seperti pada bulan puasa awal tahun ini dan beberapa minggu di antaranya apabila hujan hilang dari langit dan suhu meningkat.

Kini, dengan terik matahari melanda kereta kami setiap hari selama sekurang-kurangnya 8 jam (9 pagi hingga 5 petang), banyak kenderaan, walaupun sebelum jaminan 5 tahun mereka tamat, melihat papan pemuka retak, pemegang pintu cair, getah tingkap terbelah dan tombol dan suis papan pemuka cair.

Lebih teruk lagi, sejak lebih sedekad lalu, plastik melekit adalah perkara biasa pada kenderaan buatan Eropah dan agak pelik, tidak pernah ada pada kenderaan Korea dan Jepun.

Kebelakangan ini, masalah ini telah bermula pada kenderaan Jepun dan Korea, bukan semua tetapi ia telah bermula dan ini mungkin hanya disebabkan oleh peningkatan haba.

Jadi, bolehkah Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia (JPJ) melihat kepada pengubahan undang-undang tint tingkap kenderaan untuk membenarkan warna tingkap yang lebih gelap kerana ini juga akan membantu menyelamatkan alam sekitar kerana pemilik kenderaan TIDAK perlu menggunakan penghawa dingin kereta mereka untuk menyimpan kesejukan dan ini akan mengurangkan penggunaan bahan api, ya dengan peratusan yang kecil, tetapi secara keseluruhan ia masih satu penjimatan.

Kemudian, ini akan mengurangkan jumlah plastik terbuang (tidak perlu menanggalkan tint tingkap berkualiti baik semasa membuat pemeriksaan Puspakom) dan juga menjimatkan banyak wang (kerana tidak perlu memasang semula tint tingkap baharu selepas dikoyakan di Puspakom untuk lulus pemeriksaan).

Tambahan pula, pergaduhan akan berkurangan di semua pusat Puspakom kerana pemilik kenderaan tidak perlu bertekak dengan pemeriksa Puspakom bahawa warna tingkap mereka memnag mengikut garis panduan JPJ.

Dalam jangka masa panjang, langkah membenarkan tint tingkap kenderaan gelap adalah satu win-win bagi ramai dan hanya penjual dan pemasang warna tingkap yang akan rugi kerana meraka yang untung daripada sentiasa memasang semula atau mengganti tint cermin tingkap kereta baharu selepas setiap pemeriksaan Puspakom kereta terpakai .

Previous post

UMW Toyota Motor Jual 48% Lebih Kereta Separuh Pertama 2022

Next post

GoCar Muat Naik chargEV Kedalam Aplikasi Mereka 

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *