Berita Auto

Honda N-ONE: Satu Peluang Yang Terlepas

Malaysia tidak akan dapat melihat Honda N-ONE ini di jalan raya kita, tetapi Singapura mungkin.

Funfact, jenama kereta Nasional kedua kami, Perodua dilahirkan selepas kerajaan menubuhkan Proton dan mengambil inspirasi daripada Jepun (sekali lagi) kemudian memutuskan untuk memperkenalkan apa yang dipanggil oleh Jepun sebagai “kereta Kei”, pada asasnya ia adalah kereta kecil yang sesuai untuk pemanduan di bandar dan contohnya ialah Honda N-ONE.

Kereta kei sejati yang pertama di Malaysia ialah Perodua Kancil dan sehingga kini, kita lihat rakyat Malaysia lebih suka kereta yang lebih kecil, tetapi tidak terlalu kecil, terutama di bandar-bandar berpenduduk padat seperti Kuala Lumpur. Ini dibuktikan dengan banyaknya Myvi di jalan raya, jadi mengapa Honda tidak memperkenalkan Honda N-One di Malaysia?

Jawapan mudah ialah cukai. Cukai kereta di Malaysia adalah mahal, lebih-lebih lagi bagi kereta asing yang bukan pemasangan tempatan. Berbeza dengan Perodua Myvi, yang dipasang secara tempatan dan dengan itu menikmati cukai yang lebih rendah, Honda N-One akan menjadi kereta import dan oleh itu ia perlu berharga dalam julat yang sama dengan kereta yang lebih besar.

Ini, sudah tentu, akan menimbulkan masalah kerana siapa mahu mengeluarkan wang Honda Civic untuk beli kereta bersaiz Perodua Kancil?

Satu lagi sebab mengapa Honda N-One tidak dijual di Malaysia adalah kerana tiada permintaan. Parking di bandar-bandar di Malaysia ini memang susah, ya, tetapi Raja Jalanan Malaysia yang dikasihi, Perodua Myvi sudah menjadi penyelesaiannya, jadi kereta sekecil Honda N-One hanya akan cuba mengisi ceruk yang sudah diisi.

Sayang sekali kerana Honda N-One adalah kereta yang sangat baik untuk harganya kerana varian Premium Tourer spesifikasi teratas dijual di Jepun dengan harga 1,889,800 yen iaitu kira-kira RM62,000. Tolak cukai, itu adalah harga yang baik untuk menerima set lengkap sistem bantuan keselamatan Honda, Honda Sensing bersama-sama dengan dalaman yang minimum tetapi pintar.

Apatah lagi kereta ini kelihatan sangat comel di luar. Satu lagi nilai jualan utama Honda N-One ialah penggunaan bahan api WLTC kereta yang didakwa sebanyak 21.8km/l (25.6km/l JCO8). Gandingkan ini bersama-sama dengan rupa kereta yang canggih (tetapi masih comel) dan anda mempunyai peluang yang hebat.

Bagaimanapun, semua ini tidak akan mengubah sistem cukai di Malaysia jadi malangnya, kita tidak akan melihat Honda N-One di mana-mana bilik pameran Honda di negara ini. Walau bagaimanapun, Singapura mungkin.

Honda N-One akan masuk akal untuk Singapura kerana jalan raya di negara itu semakin sesak dan kereta kei yang lebih kecil mungkin menjadi kegilaan baharu akibatnya. Satu lagi sebab Honda mungkin mahu membawa Honda N-One ke Singapura adalah untuk mencuba dan menuntut semula tempat jualan teratas mereka yang telah diambil alih Toyota tahun lepas.

ASemua maklumat tentang Honda N-One diperoleh daripada tapak web Honda Japan yang dipautkan di sini.

Previous post

Kerjasama Kia Malaysia Dengan Persatuan Bola Sepak Malaysia

Next post

10 Sebab Mengapa Proton X50 Adalah Kenderaan Paling Laris

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *