Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Hibrid Plug-In Melambatkan Jualan Kereta Elektrik Di Malaysia

Nilai hibrid plug-in hari ini jatuh lebih cepat daripada anda membaca ini.

Sejak ketibaan kereta elektrik (EV) berkuasa bateri yang pertama ke Malaysia beberapa tahun lalu di bawah Greentech Malaysia, semakin ramai yang mula mengikut teknologi mobiliti serba baharu ini.

Ya, pertumbuhan adalah sangat sangat perlahan pada tahun-tahun awal kerana terdapat infrastruktur pengecasan awam yang terabai dan hanya terdapat satu model yang disediakan pada harga permintaan yang sangat tinggi (lease)) iaitu Tesla Model S.

Kemudian Nissan Leaf yang popular di seluruh dunia tiba dan penjaga jenamanya di Malaysia melabur banyak dalam memasarkan kereta itu, beberapa tempat pengecasan awam dan teknologi pelepasan rendahnya.

Ini diikuti dengan ketibaan Renault Zoe yang juga merupakan EV terlaris di Eropah pada masa itu dengan sedikit kejayaan jualan.

Mengapa, tidak laku? Baik, tiada atau sedikit insentif EV daripada kerajaan ketika itu yang mengekalkan harga tinggi dan permintaan sangat rendah. Leaf menemui segelintir pelanggan dan Zoe dibeli oleh beberapa pencinta alam.

Kartun yang tular di saluran media sosial ini alkisah harga bateri gantian PHEV hari ini.

Sementara itu, insentif cukai yang tinggi telah dicadangkan untuk plug-in hybrids oleh MAI (Institut Automotif Malaysia, kini dijenamakan semula MAAri) dan terdapat kebanjiran model PHEV baharu yang datang dari Eropah.

Dan pada masa itu, MAI mempunyai sedikit kepakaran dalam menilai mana-mana kenderaan dan cadangan insentif yang sepatutnya diberikan dan oleh itu beberapa pengeluar kereta mendapat banyak manfaat daripada ketidaksempurnaan MAI sebagai sebuah institut automotif yang utuh.

Pembangunan kereta elektrik berhenti seketika dan plug-in hybrids (PHEVs) menjadi ‘darling’ segmen permotoran mewah. Beribu-ribu telah dijual dan hari ini kesemua PHEV yang rumit ini telah membuat lawatan ke bengkel berulang kali kerana enjin pembakaran (petrol dan juga diesel) yang bekerja dengan sistem bateri menghasilkan banyak masalah untuk pemilik PHEV.

Ramai pemilik PHEV telah membawa jenama automotif ke mahkamah untuk menuntut semula harga pembelian mereka dan yang lain telah dipaksa untuk menjual PHEV mereka dengan kerugian yang besar.

Pemilik kedua dan ketiga PHEV mempunyai bil penyelenggaraan yang tinggi kerana PHEV ini telah melepasi jaminan kilang mereka dengan syarat dan ada yang ‘menangis’ selepas melihat harga yang diminta untuk menggantikan bateri (bermula dari setinggi RM40k sehingga ke yang sangat tinggi RM85k).

Jadi, pada tahun-tahun akan datang apakah yang akan berlaku kepada semua PHEV mewah ini apabila pemilik tidak mampu untuk menggantikan sistem bateri mereka dan apabila banyak isu elektronik memerlukan kos yang tinggi untuk dibaiki?

Adakah pengeluar kereta akan melihat kepada ‘menyelamatkan’ dan mengitar semula pek bateri berkenaan?

Adakah pengeluar kereta akan cuba menyelamatkan hibrid plug-in ini dengan menawarkan pembetulan selepas jualan yang munasabah?

Adakah pengeluar kereta akan melihat ke arah membantu pemilik dengan harga yang wajar untuk alat ganti hibrid plug-in?

Kita tunggu dan lihat apa yang berlaku nanti.

Previous post

PLUS Dan Volvo Trucks Malaysia Berkerjasama Dalam Keselamatan Jalan Raya

Next post

Masanya Sudah Tiba JPJ Kawal Tayar CELUP Lori

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *