Bisnes

Chery LWN Great Wall Motors: Bilangan Eksport S1 2022

Chery dan Great Wall Motors kedua-duanya adalah pengeluar kereta China yang mapan, tetapi satu darinya mendahului dalam eksport.

Ia agak sukar, walaupun sebagai peminat automotif atau wartawan permotoran untuk menjejaki industri automotif China. Dalam satu ayat, industri automotif China berada dalam dunianya sendiri, dengan usaha sama yang tidak terkira banyaknya, sub-jenama, one-off, spin-off dan banyak lagi.

Kebanyakan perkara ini boleh diabaikan oleh sesiapa sahaja yang di luar China. Tetapi kini industri automotif China telah bertapak kukuh dalam pasaran kami dalam bentuk pemilikan sebahagian Proton oleh Geely dan kejayaan mereka dengan X50 dan X70 di sini, sudah tiba masanya untuk mengkontekstualisasikan beberapa jenama mereka.

Dua jenama China baharu yang akan membuat lonjakan besar di Malaysia tidak lama lagi ialah Chery dan Great Wall Motors. Kedua-dua jenama mempunyai sejarah di Malaysia, tetapi kali ini mereka akan hentam kita habis-habisan. Terdapat lebih keinginan dan kemahuan untuk berjaya dalam pasaran kereta Malaysia dan kali ini mereka mempunyai produk dan pengalaman yang sesuai dengan pasaran luar negara untuk mencapai sasaran mereka dan menakutkan pemain sedia ada sedikit.

Sambil kedua-dua Chery dan Great Wall kini mempunyai produk yang sangat kompetitif dan juga setanding untuk dibawa ke pasaran, adalah penting untuk memahami perbezaan saiz kedua-dua syarikat ini. Dan salah satu cara kita boleh menentukannya ialah melihat kepada bilangan eksport mereka dalam jangka masa yang sama. Eloklah, kedua-dua syarikat telah mengeluarkan data itu untuk separuh pertama 2022.

Dari Januari 2022 hingga akhir Jun 2022, Chery berjaya mengeksport kira-kira 148,000 kenderaan. Itu mungkin tidak banyak, tetapi bagi syarikat itu, ia mewakili peningkatan sebesar 24.9% tahun ke tahun. Pada Jun 2022 sahaja, syarikat itu menjual 35,818 kenderaan di luar China, iaitu peningkatan sebanyak 50.3% berbanding bilangan kereta yang mereka eksport pada Jun 2021. Produk seperti Arrizo 6, siri Tiggo 2 dan Tiggo 8 telah mencapai kemajuan yang besar dalam pasaran seperti Brazil, Chile, dan Afrika Selatan. Mereka menantikan pelancaran Omoda 5, yang disebut-sebut sebagai kereta global pertama syarikat itu.

Sekarang mari kita lihat bilangan eksport Great Wall Motors untuk separuh pertama 2022. Dalam tempoh masa yang sama, Great Wall menjual 62,823 kenderaan di luar negara, 19,608 daripadanya ialah GWM Pick-Up. Jumlah ini termasuk kenderaan daripada kelima-lima jenama mereka iaitu GWM, Haval, Wey, ORA, POER dan Tank.

Walaupun merupakan pengeksport kereta yang sangat berpengalaman, GWM dilanda banyak isu pada separuh pertama 2022 yang memperlahankan penghantaran. Dan walaupun mengeksport lebih sedikit kenderaan berbanding Chery, perlu diingatkan bahawa GWM menjual model yang sedikit upmarket. 14% daripada kenderaan mereka yang dieksport berharga lebih daripada 200,000 yuan (RM131K). Perlu diingatkan juga bahawa syarikat itu telah mengeksport 1 juta produk secara kumulatif dan sudah pun menyasarkan pasaran yang lebih mencabar seperti Australia dan New Zealand.

Previous post

Honda Malaysia Dijangka Mencapai Sasaran Jualan 2022

Next post

Liberty Mutual Ambil Alih AmGeneral Insurance Berhad

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *