Kemalangan / Rosak / Recall

Bolehkah Lesen Memandu Khas Trak Pikap Kurangkan Kemalangan?

Adakah lesen memandu khas akan menyelesaikan isu keselamatan jalan raya trak pikap di Malaysia?

Minggu lalu, Kosmo! ada menyiarkan cerita muka depan mencadangkan bahawa lesen pemandu khas untuk trak pikap harus diberi mandat oleh kerajaan. Ini adalah sebagai tindak balas kepada peningkatan jumlah kemalangan jalan raya maut yang melibatkan trak pikap di negara ini.

Dan sudah tentu, perkara ini mengecewakan sebilangan pemilik trak pikap di Facebook. Tetapi ini juga menyebabkan kami turut berfikir tetapi bukan kerana kami ingat ia tidak bermasalah langsung.

Kami sendiri telah melaporkan banyak kemalangan trak pikap. Kami berpendapat bahawa fungsi 4WD pada trak pikap memberikan pemandu perasaan keselamatan yang palsu dalam keadaan basah. Walaupun sistem pacuan semua roda boleh meningkatkan daya tarikan, sistem dalam trak pikap biasanya bertujuan untuk kegunaan off-road. Selain itu, taburan ketinggian dan berat trak pikap (terutamanya trak tanpa muatan) boleh menjadikannya tidak intuitif kepada ramai pemandu semasa manuver kecemasan.

Walau bagaimanapun, kami rasa cadangan oleh Kosmo! ini perlu difikirkan habis-habisan. Terdapat isu logistik yang memerlukan ratusan ribu pemandu trak pikap duduk untuk latihan tambahan. Kenderaan ini sebahagian besarnya digunakan oleh pengendali komersial yang bergantung pada mesin ini untuk menggerakkan operasi perniagaan harian mereka. Bayangkan meminta mereka menghantar semua pemandu mereka (atau diri mereka sendiri) kembali ke sekolah memandu hanya kerana segelintir pemilik persendirian memandu pikap mereka seperti hooligan.

Ia juga telah dicadangkan bahawa kenderaan ini terlalu berkuasa untuk pemandu biasa. Hari ini, enjin anjakan yang lebih kecil seperti enjin 1.9L Bluepower DDI daripada Isuzu mampu membekalkan tork 350Nm, lebih daripada cukup untuk kebanyakan aplikasi. Namun syarikat yang sama juga masih menjual enjin 3.0L dengan tork 450Nm, yang boleh dikatakan sedikit berlebihan, malah bagi mereka yang menggunakan tork itu untuk mengangkut kargo. Pengeluar lain telah mula memperkenalkan versi ‘berprestasi tinggi’ kenderaan mereka seperti Ford Ranger Raptor. Ya, kelajuan membunuh, tetapi mungkin jika persetujuan antara semua pengeluar trak pikap boleh dibuat, kita boleh mempunyai trak yang tidak menggalakkan pemanduan pantas seperti yang mereka lakukan hari ini.

Tetapi walaupun ini berlaku, masih terdapat banyak trak pikap yang sudah berada di jalan raya dengan enjin yang terlalu berkuasa. Semua pemandu, sama ada di belakang roda trak pikap atau kereta buruk, hanya memerlukan sedikit kewarasan dan kepekaan. Itu adalah sesuatu yang menjangkaui sekadar mengeluarkan lesen.

Kesimpulan

By the way, gambar MPV kemalangan yang Kosmo! gunakan dalam artikel mereka sedikit mengelirukan. Ya, ia berpunca daripada seseorang yang memandu trak pikap, tetapi pemandu itu juga positif dadah. Dia masih boleh menyebabkan kemalangan walaupun dia memandu hatchback atau sedan jika dia melakukan kesalahan yang sama iaitu melanggar lampu merah.

“Apabila tiba di lokasi kejadian, kenderaan mangsa dipercayai membelok ke kanan di simpang berkenaan selepas lampu isyarat bertukar hijau. Bagaimanapun, sebuah kenderaan pacuan empat roda Nissan Navara yang dipercayai melanggar lampu merah tiba-tiba datang dan merempuh Toyota Vellfire secara berdepan menyebabkan ia berpusing dan melanggar pembahagi jalan,” kata Siasatan Trafik Pahang dan Ketua Jabatan Penguatkuasa Supt Kamarulzaman Jusoh mengenai kejadian itu pada Januari 2022.

Bagaimana dengan peningkatan kemalangan maut yang melibatkan lori dan bas? Bukankah mereka sudah ada lesen khas memandu lori dan lesen khas memandu bas?

Previous post

BYD Memanggil Balik Lebih 50,000 EV Model Tang

Next post

Kempen 'GoCarLah' Tawar Komuter Alternatif Pengangkutan Awam Mampu Milik

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *