Berita Auto

Adakah Geely Boyue L 2023 Penganti Proton X70?

Masa sudah tiba untuk Proton X70 generasi baharu. Adakah ini 2023 Geely Boyue L ini pengantinya?

CarNewsChina.com telah melaporkan bahawa Geely baru sahaja melancarkan Geely Boyue L, SUV kompak baharu yang akan diletakkan di antara Geely Boyue dan Geely Xingyue L di China dan kemungkinan besar ia adalah Proton X70 generasi baharu di Malaysia.

SUV baharu ini turut menampilkan bahasa reka bentuk baharu yang akan kita lihat dalam model Geely akan datang.

Geely Boyue L akan muatkan di antara Geely Boyue dan Geely Xingyue L di China dan mempunyai lipatan tersendiri yang melepasi pintu ke tiang D kenderaan.

Proton X70 yang berpotensi ini turut menampilkan kerja cat dua warna memberikan reka bentuk bumbung terapung dengan bumbung hitam, tiang hitam dan wheel arche hitam.

Satu keputusan oleh Geely yang dihargai ialah penggunaan pemegang pintu konvensional mereka dan bukannya yang pop-keluar yang nampaknya menjadi kegilaan di kalangan pembuat kereta China buat masa ini.

Kami pasti ramai di Malaysia lebih suka X70 baharu dengan yang ini berbanding pemegang pintu pop-keluar.

Di bahagian dalam, Geely Boyue L memaparkan skrin infotainmen pusat mendatar besar berukuran 13.2 inci Sistem Operasi ‘Geely Galaxy OS Air’ yang dikuasakan oleh cip Qualcomm 8155 yang membolehkan kemas kini OTA dan gugusan instrumen digital sepenuhnya, reka bentuk yang pasti akan menjadikan Proton X70 baharu lebih diingini.

Selain itu, Geely Boyue L juga mempunyai stereng empat jejari berbentuk empat segi, pilihan yang menarik jika hendak dibawa ke Proton X70.

Bagi bahagian luar pula, Geely Boyue L dibina di atas platform Geely dan Volvo’s Compact Modular Architecture (CMA) dan akan menampilkan empat rangkaian kuasa walaupun masih tidak jelas berapa banyak daripada empat versi yang Proton X70 akan perolehi.

Bahagian luar Geely Boyue L menyerlah dengan LED Daytime running Lights (DRLs) disepadukan sepenuhnya ke dalam gril memberikan rupa serupa dengan Cadillac.

Proton X70 akan mempunyai dimensi 4670/1900/1705mm dan mempunyai jarak roda 2777mm dengan roda aloi direka khusus untuk model tersebut.

Pengganti Proton X70 dijangka akan mendapat enjin petrol 2.0 turbo yang menghasilkan tork 218hp dan 325Nm, petrol 1.5 turbo menghasilkan 181hp dan 290Nm, 1.5 turbo petrol+3DHT HEV dan 1.5T+3DHT PHEV.

Kedua-dua pilihan petrol Proton X70 generasi baharu akan digandingkan dengan DCT 7 kelajuan manakala pilihan hibrid akan digandingkan dengan transmisi pacuan elektrik hibrid tiga kelajuan DHT Geely.

Geely Boyue L dijangka memasuki pasaran China pada S4 2022 dan sementara tiada harga diumumkan, CarNewsChina.com menganggap penggantian Proton X70 baharu ini akan berharga sekitar 120,000 Yuan atau kira-kira USD17,750. Anda boleh membaca artikel penuh mereka tentang perkara ini di sini.

Previous post

Adakah Chery Arrizo Sebuah Toyota Camry Tiruan?

Next post

Kereta Elektrik Tesla Tiba Di Sabah Dengan Permintaan Kuat

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *