Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Adakah Changan Lumin Ini Kereta Komuter Bandar Terbaik?

Adakah EV comel dari China ini penyelesaian kepada kesesakan trafik di rantau ASEAN?

Changan Lumin telah dilancarkan di China dan sejujurnya ia merupakan penyelesaian yang sangat baik kepada masalah yang kita hadapi di Malaysia dan di ASEAN amnya. Isu ini ialah trafik sesak dan jalan raya yang sesak dengan hampir tiada tempat letak kereta tersedia. Sebagai seorang yang tinggal di Subang untuk sebahagian besar, penulis boleh mengesahkan bahawa ini sememangnya isu besar.

Walaupun Malaysia masih jauh ketinggalan dalam mengguna pakai kenderaan elektrik (EV) dan memastikan infrastruktur EV yang mampan, negara lain yang berdekatan seperti Indonesia dan Thailand cukup lengkap untuk EV untuk memudahkan trafik harian dan perjalanan pergi-balik. Ini membuka pintu untuk EV kompak seperti Changan Lumin untuk memasuki rantau ini.

Terdapat beberapa varian tetapi kami rasa yang paling sesuai untuk pasaran ASEAN ialah varian pertengahan yang mempunyai bateri 18kW dan jarak 210km. Walaupun varian yang lebih tinggi didatangkan dengan bateri 30kW dan jarak 301km, saya rasa yang pertama adalah yang paling sesuai untuk lalu lintas bandar kita yang sesak.

Apatah lagi masa pengecasan di bawah 10 jam yang bermaksud pemilik boleh meninggalkan kereta untuk mengecas semalaman dan tidak perlu risau sepanjang hari walaupun dalam trafik sesak, kemudian pulang ke rumah untuk mengecasnya semula.

Selain itu, kerana kepadatannya, Changan Lumin adalah kereta yang sesuai untuk perjalanan ke bandar kerana tempat letak kereta tidak akan menjadi masalah. Dengan dimensi 3,270/1,700/1,545mm dan jarak roda 1,980mm, kereta kecil ini boleh cilok masuk ke mana-mana.

Kesusahan pakir kereta dan kesesakan lalu lintas ini semakin menyesaki jalan raya bukan sahaja di Malaysia tetapi di banyak rantau ASEAN juga semakin bermasalah dalam kehidupan seharian. Kereta yang kami gunakan sememangnya tidak kondusif jadi adakah EV kompak seperti Changan Lumin menjadi penyelesaiannya?

Baiklah, belum ada yang pasti tetapi kami berpendapat bahawa Changan Lumin adalah langkah pertama yang baik ke arah yang betul. Lagipun, kereta yang lebih kecil akan menjadikan tempat letak kereta tidak menyusahkan terutamanya bagi pemandu yang lebih muda atau kurang berpengalaman yang akan memudahkan lalu lintas.

Selain itu, EV lebih mudah untuk dipandu kerana pemandu hanya perlu menekan brek dan dalam kes EV yang lebih maju, ia pada dasarnya memandu sendiri supaya pemandu yang lebih baharu tidak akan menghentikan kenderaan mereka dan menambah kepada keadaan trafik.

Amacam? Adakah EV kompak seperti Changan Lumin ini membantu mengurangkan lalu lintas di bandar yang sesak atau adakah kesesakan teruk di jalan raya disebabkan masalah lain?

Previous post

Lamborghini Urus Baharu Telah Mencatat Rekod Pikes Peak Sebelum Debut

Next post

Renault Zoe 2022 Di Malaysia Dengan Harga Daripada RM163,000

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *