Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Volkswagen Amarok Generasi Ke-2 Debut Diatas Rangka Ford Ranger

Ini adalah Volkswagen Amarok serba baharu. Dibuat dengan banyak bantuan daripada Ford.

Bergantung pada sejauh mana anda memberi perhatian kepada Volkswagen, anda mungkin pernah atau tidak pernah mendengar tentang Amarok. Nah, Amarok adalah satu-satunya trak pikap syarikat itu dan ia dikeluarkan oleh Volkswagen Commercial Vehicles untuk banyak pasaran asing tetapi tidak pernah dibawa masuk ke Malaysia. Kini Amarok generasi kedua telah ditunjukkan. Kali ini, Volkswagen memutuskan untuk bekerjasama dengan Ford Motor Company dan oleh itu ia berkongsi beberapa mekanikal dengan Ford Ranger serba baharu.

Volkswagen Amarok baharu direka di Jerman dan Australia dan akan dibina di Afrika Selatan. Ia akan datang ke Australia, New Zealand, Amerika, Timur Tengah dan Eropah. Mungkin sebahagian daripada perjanjian dengan Ford adalah untuk biarkan Asia dan Amerika untuk mereka.

Beberapa isyarat ‘Volkswagen’ membantu membezakan trak pikap ini daripada Ranger tetapi yang paling jelas ialah lampu hadapan LED IQ.Light mereka. Terdapat beberapa varian, termasuk ‘Life’, ‘Style’, ‘Aventura’ dan ‘PanAmericana’ dan masing-masing membawakan satu set ciri reka bentuk yang unik. Selain itu, terdapat konfigurasi kabin berkembar empat pintu dan kabin tunggal dua pintu untuk dipilih.

Satu ciri reka bentuk yang dibawa ke hadapan dari Amarok sebelumnya ialah bentuk gerbang roda. Ia adalah separuh bulat dan lebih bulat daripada yang biasa ditemui pada trak pikap dalam kelas ini. Di bahagian belakang, pintu belakang mempunyai tulisan ‘AMAROK’ yang timbul pada kepingan logam. Lampu belakang berbentuk C dan belakang ke luar dengan sisipan berwarna badan di dalam. Kemasan Aventura dan PanAmericana menggunakan LED untuk lampu belakang.

Dari segi dimensi dan perkadaran, Amarok baharu adalah 96mm lebih panjang dengan peningkatan jarak roda 173mm, overhang lebih pendek. Kedalaman melintas telah ditingkatkan sebanyak 300mm kepada 800mm.

Di dalam, terdapat kokpit digital 8″ pada model bawah dan kokpit digital 12″ pada model kemasan lebih tinggi. Sistem infotainmen berorientasikan potret ialah 10″ pada model kemasan bawah dan 12″ pada kemasan lebih tinggi. Susun atur ini diperkenalkan pada Ranger baharu dahulu. Masih terdapat butang fizikal dan dail berputar untuk mengawal fungsi Amarok. Amarok menggunakan sistem bunyi Harman Kardon pada tahap kemasan tertentu. Upholsteri kulit boleh didapati sebagai pilihan.

Bagi lantai kargo pula, versi kabin tunggal boleh dimuatkan dengan dua palet dimuatkan melintang. Terdapat juga roll cover yang dikendalikan secara elektrik. Bumbung boleh memuatkan 350kg jika diperlukan, bermakna khemah empat orang boleh dipasang di situ.

Ciri-ciri lain termasuk roda aloi 21″, roda 18″ untuk tayar all-terrain, mounting treler, pemegang basikal untuk kotak kargo, sistem carrier pelbagai fungsi, roll cover manual dan bar bergaya, termasuk bull bar, serta elemen perlindunganunderbody, eye ring, snorkel dan banyak lagi.

Dari segi pilihan enjin, akan ada empat enjin diesel (TDI) dan satu enjin petrol (TSI) ditawarkan bergantung kepada pasaran. Enjin TDI terdiri daripada turbo 150PS 2.0L 4-silinder, 170PS 2.0L 4-silinder turbo, 204/209PS 2.0L 4-silinder biturbo, dan 241/250PS 3.0L V6 turbo. Enjin petrol 4-silinder 302PS 2.3L juga boleh didapati di pasaran tertentu. Adakah ini benar-benar enjin TDI dan TSI dari Volkswagen atau adakah ia enjin Ford yang turut terdapat pada Ranger? Kita perlu tunggu dan lihat apa yang mereka katakan.

Buat masa ini penjenamaan ‘TSI’ dan ‘TDI’ muncul pada pilihan rangkaian kuasa Amarok baharu. Oh, ia juga patut disebut Amarok baharu juga menggunakan 10-speed automatik, tetapi yang ini tidak membawa penjenamaan VW. Ia mungkin juga transmisi rekaan Ford. Sistem pacuan semua roda memang membawa terminologi VW. Mereka merujuknya sebagai 4MOTION dan ia datang sebagai standard pada Amarok tetapi terdapat dua sistem berbeza. Satu mempunyai pacuan semua roda kekal manakala satu lagi mempunyai pacuan semua roda yang boleh dipilih. Kapasiti menunda Amarok ialah 3.5 tan.

Previous post

VOTY 2022 // Vehicle Of The Year 2022 – Honda Civic RS

Next post

Bagaimana Agaknya Harga Petrol Di Malaysia Tanpa Subsidi?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *