Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Trak Pikap Geely Radar Mungkin Jadi Proton Arena Seterusnya

Geely Radar ialah pikap elektrik yang akan datang yang bersaiz Mazda CX-8.

Geely telah mengeluarkan banyak produk selama beberapa tahun kebelakangan ini. Mereka memperkenalkan produk baharu dalam hampir setiap segmen dan kini mereka telah menumpukan perhatian kepada trak pikap. Berdasarkan Geely Haoyue, Geely Radar serba baharu bukan sahaja daripada binaan unibody, tetapi ia juga akan menjadi kenderaan elektrik!

Walaupun sama sekali tidak perlu, Geely telah memberikan setiap huruf dalam nama ‘Radar’ makna.

  • R – Rational
  • A – Alone
  • D – Discovery
  • A – Accompany
  • R – Romantic

Terus terang, mereka sepatutnya memanggilnya Radar dan membiarkannya begitu sahaja. Di China, Geely Radar mempunyai slogan “Pinjaman 2 Meter Persegi Daripada Alam Semula Jadi”. Ini semua berdasarkan maklumat yang datang daripada CarNewsChina.

Pasaran trak pikap di Malaysia kini menikmati sifar duti eksais ke atas trak pikap yang dibuat di ASEAN atau Jepun. Ini mungkin memberi insentif kepada Geely untuk membenarkan Proton membina Radar di Malaysia dan mengeksportnya ke rantau ini. Memandangkan Proton X90 akan diperkenalkan pada tahun hadapan, terdapat beberapa sebab untuk mengharapkan pick-up ini akan tiba juga. Bolehkah ia tiba di Malaysia sebagai Proton Arena baharu? Well, memandangkan Proton mengambil nama model abjad angka untuk produk Geely yang dilegarkan semula setakat ini, ini mungkin tidak mungkin. Tetapi mari kita tunggu dan lihat. Walaupun sebagai model CBU, ia akan mendapat manfaat daripada 0 duti eksais dan 0 duti import kerana dasar EV kerajaan yang berterusan.

The Radar nampaknya dibina di atas platform Seni Bina Pengalaman Lestari/Sustainable Experience Architecture (SEA). Kebanyakan pengeluar trak pikap mempunyai satu kaki dalam industri kenderaan komersial. Ini adalah industri dengan set keperluan dan produk yang berbeza yang biasanya sangat abad ke-20 dari segi bahan mentahnya. Honda Motor adalah salah satu pembuat kereta pertama yang membina trak pikap tanpa asal usul kenderaan komersial. Honda Ridgeline mereka menguasai pasaran AS dan membuktikan bahawa trak unibody berpotensi untuk meluaskan jangkauan syarikat. Hari ini, Hyundai turut mengeluarkan trak pikap unibody yang dipanggil Santa Cruz. Nampaknya Radar Geely akan mencuba nasib dengan menggabungkan pembinaan ini dengan motor elektrik dan pek bateri.

Previous post

Great Wall Motor Dan Ora Cat EV Sudah Rasmi Di Malaysia

Next post

Skyline Dengan Stiker Polis Dirampas Dan Pemiliknya Ditangkap

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *