Berita Auto

Toyota Vios D92A Serba Baharu Digoda

Toyota Vios ‘semua baharu’ yang sebenar pertama akan datang tidak lama lagi. Platform DNGA dan powertrain baharu, debut Ogos ini.

Saluran Youtube Toyota Thailand baru-baru ini menyiarkan video teaser pendek mengenai Toyota Vios yang akan datang. Vios serba baharu ini akan didedahkan sepenuhnya pada 9 Ogos 2022 dengan moto “Move Your World”. Vios baharu telah diusik dengan reka bentuk serba baharu yang macam Corolla baharu dengan siluet belakang yang hampir fastback.

Lampu signal belakang sequential ditunjukkan, begitu juga lampu hadapan LED, bahagian dalam berwarna merah dengan papan pemuka yang mirip Honda Civic, termasuk paparan infotainmen terapung (dengan Apple CarPlay dan Android Auto), interface a/c digital baharu, tombol syif baharu dan reka bentuk stereng baharu.

Mengapa peralihan ini begitu ketara

Bila Toyota Vios pertama kali muncul pada tahun 2002, ia dibina di atas platform NBC. Model generasi kedua memulakan kerjaya sekitar 2007 dan disokong oleh platform B. Platform B yang sama itu telah menjadi asas kepada pelbagai kemas kini Vios sejak itu.

Daripada Vios generasi ketiga pada tahun 2013 hingga pengenalan enjin Dwi VVT-i dan rangkaian kuasa CVT pada tahun 2017, kepada reka bentuk semula utama pada penghujung tahun 2018. Malah tahun 2020 dengan suspensi ADAS dan GR-Snya turut menggunakan platform B. Walaupun casis ini boleh dipercayai dan serba boleh, ia juga merupakan sumber utama ejekan kerana Vios kadangkala dilihat sebagai kereta lama dalam pakaian baharu, terutamanya jika dibandingkan dengan pesaing utamanya.

Baik, peminat Toyota kini boleh bergembira kerana syarikat itu nampaknya sedang bersiap sedia untuk Vios baharu yang mungkin akan diletakkan di atas platform TNGA atau TNGA-B. Semua desas-desus menunjukkan bahawa ini adalah kereta TNGA.

Satu lagi perubahan besar di atas meja ialah pengenalan set rangkaian kuasa baharu untuk Toyota Vios serba baharu. Toyota mungkin memperkenalkan enjin petrol aspirasi semula jadi 1.2L 4-silinder anjakan yang lebih kecil untuk pasaran Thailand. Mereka juga mungkin memperkenalkan rangkaian kuasa hibrid 1.5L 3-silinder.

Perlu diingat bahawa janakuasa hibrid 1.5L ini boleh digabungkan dengan motor elektrik tambahan di gandar belakang untuk persediaan pacuan semua roda E-Four. Ia akan menjadi menarik untuk melihat sejauh mana Gazoo Racing Festival akan menjadi lebih sengit jika itu berlaku.

Previous post

Baidu Apollo RT6 Semua-Elektrik Didedahkan Di China

Next post

Flagship Pusat 3S Kia Baharu Dibuka Di Glenmarie Shah Alam

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *