Berita Auto

Subaru Forester STI Sport Gen. Ke-5 Facelifted Diusik

Subaru Forester STI Sport baharu hanya akan datang ke Jepun sahaja. Jangan harap ianya muncul di sini.

Ramai peminat Subaru Forester Malaysia sedang sabar menanti ketibaan facelift generasi ke-5 dari Thailand. Sementara itu, di Jepun, kereta yang sama telah diberikan rawatan STI kecil dalam bentuk Subaru Forester STI Sport 2023.

Ya, ini akan menjadi eksklusif untuk Pasaran Domestik Jepun/Japanese Domestic Market (JDM) sahaja dan tidak, ini bukan sekadar set bampar dan roda baharu. Subaru Tecnica International Inc (STI) sebenarnya melakukan sedikit kerja kejuruteraan untuk membuat sesuatu dengan prestasi yang dipertingkatkan dengan ketara. Tetapi kita sebenarnya harus ketepikan perubahan estetik dahulu, kerana ia adalah yang paling jelas.

Perkara pertama yang perlu diberi perhatian ialah aksen luaran baharu. Ini ialah kepingan hitam besar di sekeliling lampu kabus, sill sisi dan bampar. Terdapat juga lencana STI di hadapan dan belakang untuk memastikan orang tahu bahawa anda berada dalam sesuatu yang di atas berbanding yang standard. Turut hadir ialah roda 18″ kelabu gelap. Ini dibalut dengan tayar 225/55R18 semua musim. Pilihan warna untuk versi ini ialah Crystal White Pearl, Magnetite Grey Metallic, Ice Silver Metallic dan Crystal Black Silica.

Selain perubahan luaran, terdapat juga beberapa tweak pada bahagian dalam Subaru Forester STI Sport. Kereta ini didatangkan dengan upholsteri kulit nappa dua tona dalam warna hitam dan merah Bordeaux.

Terdapat juga jahitan kontras merah. Terdapat juga aksen merah pada tolok kluster instrumen dan penjenamaan STI pada takometer dan pada sandaran kepala.

Sekarang, apa yang baik. Malangnya, tidak banyak. Apa yang STI telah lakukan ialah memberikan dampers yang telah disemak semula. Suspensi yang disentuh STI sepatutnya menjadikannya kenderaan yang lebih dinamik di selekoh. Namun, varian Forester ini hanya tersedia dengan transmisi CVT! Syukurlah, ia masih mendapat boxer 4 berkapasiti tubo 1.8 liter yang menghasilkan 175hp dan tork 300Nm. Dan seperti Subaru, kuasa disalurkan kepada keempat-empat roda.

Adakah anda fikir pasaran kelabu akan membawa masuk satu atau dua unit ini? Kami rasa mungkin tidak. Ini bukan model WRX STI yang sporty, jadi ia tidak akan mendapat permintaan yang sangat tinggi di kalangan peminat. Kebanyakan akan melihatnya sebagai sejenis kit ‘M Sport’ untuk Forester standard dengan turbo 1.8.

Previous post

Pandu Uji: Mercedes-Benz GLE 450 4Matic Versi CKD

Next post

BMW i3 Terakhir Keluar Dari Kilang Pengeluaran Tanpa Pengganti

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *