Servis / Modifikasi

Skyline Dengan Stiker Polis Dirampas Dan Pemiliknya Ditangkap

Habis? Bagaimana agaknya pemilik ini fikir akan terjadi bila menyamar sebagai polis? Adoi. Kecik, kecik tak nak … Dah besar? …

Walaupun mengubah suai dan menyesuaikan kereta seseorang adalah perkara biasa, ia amat memuaskan apabila dilakukan pada supercar. Memiliki supercar sudah menjadikan seseorang itu lain dari yang lain kerana tidak semua orang mampu membelinya. Terutama sekali sesuatu yang jarang seperti R 32 Skyline.

Ramai pemilik supercar boleh dilihat dengan supercar mereka yang banyak diubah suai dan walaupun kenderaan itu sendiri tidak banyak diubah suai, anda boleh yakin bahawa pemiliknya akan membuat beberapa perubahan visual untuk menjadikan kereta itu sesuai dengan gaya peribadi mereka.

Walau bagaimanapun, adakah perkara seperti terlalu melampaui batas? Sudah tentu, sekurang-kurangnya pada satu ketika kita semua ada melihat sebuah kereta yang cantik rosak sepenuhnya kerana pembalut yang menjijikkan atau kerja cat tersuai yang lebih-lebih. Walaupun ia menyebabkan sedikit ketidakselesaan, ini bukan satu jenayah, tetapi mengubahsuai kereta anda agar kelihatan seperti kenderaan polis sememangnya satu jenayah.

Pemilik R32 Skyline ini dibuat kelihatan seperti kenderaan polis mempelajari kesalahannya secara yang padan. Walaupun harus diketahui umum bahawa memiliki kenderaan yang menyerupai kenderaan polis adalah satu jenayah, nampaknya, ia tidak begitu difahami seperti yang diandaikan.

Walaupun begitu, mengapa seseorang menganggap tidak mengapa untuk memiliki kenderaan yang menyerupai kenderaan polis jika seseorang itu bukan pegawai polis?

Pada acara Art of Speed 2022 di Malaysia Agro Exposition Park Serdang (MAEPS) yang berlangsung pada hujung minggu, R 32 Skyline dilihat dengan stiker, pelekat, livery polis. Sememangnya, ini menarik banyak perhatian, yang pemiliknya suka sekali, sehingga ia menarik perhatian pihak berkuasa.

Perkara yang paling melucukan ialah polis hanya mengetahui perkara ini selepas video Tik Tok 13 saat yang memaparkan kereta itu menjadi tular. Media sosial menyerang lagi!

Pada hari Sabtu, 2 Julai , kira-kira jam 10.30 malam. Penolong Pesuruhjaya Ketua Polis Daerah Sepang, Wan Kamarul Azran Wan Yusof menahan pemilik kenderaan berusia 45 tahun itu kerana menggunakan stiker, pelekat dan livery polis pada kenderaan berkenaan.

Beliau juga menambah “Kami telah membuka siasatan di bawah seksyen 89 Akta Polis 1967 kerana memiliki barangan yang dibekalkan kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam melaksanakan tugas mereka. Siasatan sedang dijalankan.”

Polis mengesahkan pemilik kenderaan itu dibebaskan dengan ikat jamin selepas mereka merekodkan keterangannya dan turut merampas kunci kenderaan serta slip kemasukan autoshow.

Yang menimbulkan persoalan, apakah yang difikirkan oleh pemilik kedai aksesori kereta berusia 45 tahun itu? Mengapa dia menganggap bahawa menjadikan keretanya kelihatan seperti kenderaan polis adalah baik? Sudah tentu jika slip penyertaan dirampas, tidakkah sekurang-kurangnya seorang atau penganjur telah memberi amaran kepada pemiliknya?

Adakah ini hanya kes wilful ignorance atau adakah semua orang tidak menyedari hakikat bahawa undang-undang seperti Akta Polis wujud?

Sumber: Bernama

Previous post

Trak Pikap Geely Radar Mungkin Jadi Proton Arena Seterusnya

Next post

Nissan Serena S-HYBRID Serba Baharu 2022 Dilancarkan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *