Bisnes

Porsche Holding Salzburg Mengambil Alih Pengedaran Audi Malaysia

Jenama Audi di Malaysia kini berada di bawah pengurusan Porsche Holding Salzburg.

Pada awal 2010-an, Volkswagen dan Audi kedua-duanya mencapai kejayaan yang tidak pernah berlaku sebelum ini di Malaysia dengan model baharu dan pengembangan pengedar yang besar. Kemudian datang pelbagai isu, biasanya berkaitan dengan kebolehpercayaan dan selepas jualan. Kepuasan pelanggan secara umum tidak dijaga dan kedua-dua syarikat merosot dari segi jualan. Tidak lama kemudian, Volkswagen Passenger Cars Malaysia (VPCM) mengambil alih kendalian Volkswagen di negara ini dan operasi Audi Malaysia telah diperlahankan dan kebanyakan arahan datang dari Audi Singapura. VPCM ialah pejabat tempatan yang ditubuhkan oleh Porsche Holding Salzburg (PHS) pada tahun 2016.

Hari ini kita mengetahui bahawa PHS telah menubuhkan anak syarikatnya bernama PHS Automotive Malaysia dan mereka akan mengambil alih operasi pemborongan, pemasaran dan selepas jualan untuk jenama Audi di negara ini. Mereka akan memberi tumpuan kepada rangkaian SUV, S Line dan produk quattro Audi serta elektrifikasi.

Mulai 1 Julai 2022, semua kenderaan Audi yang dijual di sini akan disertakan dengan penyelenggaraan percuma selama 3 tahun, bantuan tepi jalan selama 5 tahun dan waranti perbatuan tanpa had selama 5 tahun.

Ingat bagaimana kami membayangkan rancangan Audi CKD akan datang pada pertengahan 2022? Baiklah, PHS Automotive Malaysia belum mengumumkan apa-apa rancangan sedemikian tetapi kami rasa bahawa ini kini berkemungkinan akan berlaku.

Berikut ialah sebahagian daripada siaran media PHS dengan lebih maklumat.

MEDIA RELEASE

PHS Automotive Malaysia (PHSAM) today announced its entry into Malaysia as the official distributor of the Audi brand. Wholly owned by European automotive specialist Porsche Holding Salzburg (PHS), PHSAM will be representing the wholesale, marketing and aftersales for the Audi brand in the country.

The present product line-up includes a selection of sedans, sportbacks and SUVs such as the A5, A7, Q3, Q5 and Q8, and performance RS models.

Audi cars purchased from 1st of July will also be offered with 3 years free maintenance, 5 years unlimited mileage warranty and 5 years roadside assistance.

The Audi brand currently serves its customers and owners via Audi Centres located in Juru and Glenmarie, and an authorised Service Centre in Ipoh. The Audi Centre in Setia Alam will resume operations on the 1st of August 2022.

Porsche Holding Salzburg is part of Volkswagen Group and one of the largest and most successful automotive distributors in Europe. The Salzburg-based company (Austria) was founded in 1947 and operates today in 29 markets in Europe, China, Japan, South America and South-East Asia.

Previous post

Mini Moke Masih Hidup. Ianya Elektrik Dan Amerikan

Next post

Oh, Yang Mana Satukah Patut Dibeli? Toyota Veloz Atau Perodua Alza?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *