Uncategorized

Pengerusi Geely Eric Li Melabur Dalam Meizu, Jenama Telefon Pintar Cina

Geely mempunyai kaki mereka dalam setiap pintu dengan pelaburan strategik terbaru ini dalam Meizu.

Bila berkenaan kepelbagaian, beberapa jenama kereta telah mengambil perkara yang sama seperti Geely. Melalui pemerolehan pelbagai syarikat, mereka kini telah menguasai segala-galanya daripada kereta terbang hingga teksi London. Kini Pengerusi mereka Li Shufu baru sahaja membuat pelaburan baharu dalam jenama telefon pintar yang dalam kesusahan, Meizu.

Hubei Xingji Shidai Technology Co Ltd (Xingji Technology) Li ialah sebuah syarikat peranti mudah alih dan ia kini memiliki 79.09% daripada jenama telefon China Meizu. Pengasas Meizu, Huang Zhang akan memegang 9.79% dalam ekuiti dan akan kekal sebagai perunding strategik di firma itu. Ia juga dikongsi bahawa pasukan pengurusan kanan tidak akan terjejas oleh pertukaran tangan syarikat. Akan ada Pengerusi baharu di Meizu, dan Shen Ziyu, yang kini memegang jawatan sebagai Naib Pengerusi Teknologi Xingji.

Teknologi Xingji berharap dapat membina pengalaman Meizu dalam menulis sistem pengendalian untuk telefon mudah alih, serta daripada pengalaman syarikat dalam perniagaan telefon pintar secara umum. Ia kini sedang membangunkan portfolio telefon pintar generasi seterusnya itu sendiri dan juga wearables.

Ia juga ada disebut bahawa industri telefon pintar dan kereta pintar akhirnya akan disepadukan, membolehkan rangkaian ekologi dicipta dan diperkukuh melalui kerjasama yang mendalam. Seperti yang segalanya Geely, nampaknya terdapat visi jangka panjang tentang bagaimana semua ini akan berlaku. Kami rasa Li Shufu melihat Meizu sebagai cara untuk pasaran China mempunyai versi Android dan iOSnya sendiri. Huawei sudah mencubanya dengan HarmonyOS tetapi tidak begitu menjadi. Mungkin Meizu mempunyai formula rahsia. Mungkin kerjasama erat dengan Geely akan menjadi peluru ajaib yang membawa sesuatu ke hadapan. Lagipun, berapa banyak jenama teknologi yang memiliki jenama kereta dan begitu juga sebaliknya?

Saya rasa ia juga jelas bahawa Geely mula melihat batasan bekerja dengan status quo semasa. Dalam semua kereta, ianya selalu Apple dan Google yang akhirnya mengambil yuran pelesenan yang besar untuk perkhidmatan Apple CarPlay dan Android Auto mereka. Dan ini biasanya perkhidmatan yang paling pelanggan inginkan. Mungkin meletakkan yang baharu ini akan menggegarkan keadaan, sekurang-kurangnya di China.

Previous post

Laporan Tahunan Setengah Pertama 2022 Tesla Digulingkan Oleh BYD Dalam Jualan NEV Global

Next post

Selang Servis Peugeot Dilanjutkan Hingga 15,000km/12 Bulan Di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *