Kemalangan / Rosak / Recall

Pemandu Defender Selamat Walaupun Sterengnya Tidak Berfungsi

Pemandu Defender yang remuk ini selamat dengan hanya mengalami kecederaan ringan.

Dengan begitu banyak kemalangan jalan raya maut yang berlaku setiap tahun, adalah baik untuk memastikan kereta anda sentiasa diservis dan memastikannya diselenggara dengan baik untuk mengelakkan isu teknikal yang boleh membawa kepada kemalangan, tetapi apa yang berlaku jika walaupun semua langkah berjaga-jaga yang boleh diambil, telah diambil, mereka masih menghadapi masalah teknikal?

Kami telah dikongsikan cerita ini di Facebook beberapa hari yang lalu apabila pemilik Defender klasik ini di Johor Bahru menempuh pengalaman yang sangat menakutkan apabila dia menyedari sterengnya tiba-tiba hilang kawalan.

Ini mengherankan kerana adik kepada pemandu Defender mengesahkan bahawa kenderaan itu diservis dengan baik dan diservis sepenuhnya.

Defender itu berjalan dengan kelajuan sekitar 78 hingga 80 km/j ketika kemalangan itu berlaku dan pemandu Defender bernasib baik kerana dia selamat dengan hanya mengalami kecederaan ringan. Pemandu itu menyatakan stereng kereta itu telah hilang kawalan sepenuhnya dan kenderaan itu tidak boleh dikawal walaupun ketika memusingkan stereng.

Walaupun masih tidak jelas apa yang berlaku, dipercayai terdapat masalah dengan steering shaft linkage. Sekali lagi, Defender ini diselenggara dengan baik dan diservis sepenuhnya jadi perkara seperti ini tidak sepatutnya berlaku langsung.

Sumber memberitahu kami bahawa walaupun pemandu itu terselamat dengan hanya cedera ringan dan tidak apa-apa, dia difahamkan agak goyah.

Sementara itu, kemalangan jalan raya sudah cukup trauma tetapi apabila sesuatu yang tidak dijangka dan di luar kawalan seseorang seperti ini berlaku, ia agak menakutkan.

Adik pemandu itu juga berkongsi mesej memberitahu kami beberapa butiran kecil tentang kemalangan itu seperti bagaimana stereng hilang kawalan, kelajuan kenderaan itu memandu dan pemandu itu tidak apa-apa dan hanya mengalami kecederaan ringan.

Jadi ingatlah wahai kawan-kawan. Perkara yang boleh kita semua lakukan dengan cepat ialah membuat pemeriksaan segera semua fungsi penting dalam kereta kita sebelum memandu, seperti memeriksa isi petrol yang tinggal di dalam tangki, lampu isyarat, sama ada stereng responsif atau tidak, jika tayar mempunyai angin yang cukup dan sebagainya. Ingatlah untuk sentiasa selamat di jalan raya, Malaysia.

Previous post

Mercedes-Benz Malaysia Umumkan Harga Kemas Kini Pasca SST

Next post

Kereta Pameran Elektrik Renault 5 Diamant Menandakan Ulang Tahun Ke-50 Renault 5 Asal

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *