Berita Auto

Mungkinkah Geely Xingrui Ini Persona Proton Baharu?

Selepas anak-anak emas Proton berasaskan SUV Geely, mungkinkah ini Proton Persona seterusnya?

Bukan rahsia lagi bahawa dua kereta Proton paling premium yang dijual sekarang ialah X70 dan X50. Walau bagaimanapun, peminat sedan boleh dikatakan mengidam pilihan sedan di bawah RM80,000 memandangkan SUV nampaknya mendominasi jalan raya.

Dengan Proton Waja dilupakan dan Preve dihentikan, Proton tidak lagi mempunyai sedan segmen C, justeru, ramai yang mula membuat spekulasi bahawa sejak Proton mengeluarkan X70 pada 2018, yang pada asasnya adalah SUV Geely yang dilencanakan semula, kini tiba giliran sedan segmen C sepatutnya menjadi kenderaan yang seterusnya.

Walau bagaimanapun, itu tidak menjadi dan kini pada 2022 Geely telah melancarkan Geely Xingrui 2023 di China daripada RMB127,700, iaitu kira-kira USD18,800. Persoalannya, bolehkah kereta ini menjadi Proton Persona seterusnya?

Geely Xingrui ialah sebuah kereta yang segak, reka bentuknya ringkas dan langsing, dengan garis pinggang memanjang dari fender hadapan ke belakang, depannya rata dengan gril lebar dan lampu depan nipis, roda berbilang jejari dengan kaliper brek merah dan bentuk paip ekzos bujur tunggal di kedua-dua belah kereta.

Bahagian dalamannya adalah tipikal Geely, ringkas dan elegan, dilengkapi dengan kamera 360 darjah untuk menyokong pemanduan autonomi tahap 2 yang terdiri daripada kawalan pelayaran adaptif, pakir autonomi, brek kecemasan autonomi, bantuan terus lorong dan bantuan bukit.

Proton Persona yang mungkin ini turut menampilkan kluster instrumen dan skrin maklumat hiburan bersaiz 12.3 inci, kemasukan tanpa kunci, alat mula jauh, pengecaman suara, keupayaan kemas kini OTA dan tempat duduk pemandu dan penumpang hadapan yang boleh laras elektrik.

Dimensi 4785/1869/1469mm dan mempunyai jarak roda 2800mm dan dikuasakan oleh enjin 2.0T yang dipadankan dengan transmisi klac berkembar 7-kelajuan. Ini memberikan kereta itu kelajuan tertinggi 210km/j dan masa pecutan abad 7.9 saat. Penggunaan bahan api dinilai pada 6.7/100 NEDC.

Jadi, bolehkah Geely Xingrui menjadi Proton Persona generasi akan datang? Mari kita lihat dimensi dahulu. Berukuran dalam 4366/1722/1564mm dan dengan jarak roda 2555mm, kedua-dua kereta ini mempunyai saiz yang agak serupa, tetapi Xingrui adalah besar sedikit.

Proton boleh dengan mudah menukar lencana Xingrui dan memanggilnya Proton Persona baharu, tetapi saya tidak fikir ia akan melakukannya kerana Persona sekarang masih laku.

Lebih masuk akal kalau rebadge Geely Bo Rui yang lebih besar dan menawarkan kereta itu sebagai sedan segmen C baharu untuk mengisi kekosongan yang telah ditinggalkan oleh Preve.

Amacam? Adakah Geely Xingrui patut dijadikan Proton Persona baharu atau adakah kita akan mendapat pengganti Proton Preve sebaliknya?

Previous post

Honda Civic Type R Serba Baharu Dapat Turbo VTEC Terkuat Mereka

Next post

Laporan MAA: Jualan Kereta Meningkat 33% Pada Separuh Pertama 2022

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *