Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Model Renault ZOE 2022 Sedang Diuji Di Malaysia

Terdapat 3 unit ZOE baharu yang sedang diuji sebelum pelancaran.

Pergerakan kereta elektrik di Malaysia bermula dengan kumpulan automotif Tan Chong pada tahun 2013 apabila mereka melancarkan model pertama Nissan Leaf. Berharga RM168,000 ia mempunyai jaminan 100,000 km atau 3 tahun. Dengan jarak pandu elektrik sepanjang 195km dan mempunyai hanya segenggam pemilik Malaysia.

Kemudian pada Mac 2016 kumpulan Tan Chong memperkenalkan kereta elektrik Renault ZOE dan ia berharga hanya RM145,888 dengan jarak pemanduan kira-kira 210km.

Dengan semangat yang kurang memerangsangkan daripada kerajaan Malaysia dan Greentech Malaysia melihat lebih kepada kereta elektrik mewah daripada BMW dan Tesla pada masa itu, ZOE hanya mempunyai sedikit pengguna awal yang berminat di Malaysia.

Sementara itu, di Eropah, ZOE terus laku dan menjadi kereta elektrik terlaris dengan Nissan Leaf berada tak jauh dibelakang.

Fast forward ke 2022 dan permintaan untuk kereta elektrik dalam semua segmen berkembang dengan sangat pantas di Malaysia malah kelas menengah Malaysia mahukan kereta elektrik dalam garaj mereka.

Julat Dan Pengecasan ZOE 2022

ZOE Baharu mendapat manfaat daripada 52 kWj Z.E. 50, yang meningkatkan julat boleh guna sehingga 389 kilometer (WLTP), iaitu peningkatan sekitar 30 peratus berbanding pek 40 kWj lama. Ia kini turut menawarkan pengecasan arus direct current (DC ) yang laju, sebagai tambahan kepada pilihan pengecasan arus alternating current (AC) yang sudah tersedia di rumah atau di jalanan.

Walaupun peningkatan dalam julat dan kapasiti, saiz bateri tidak meningkat secara fizikal, bermakna tiada kehilangan ruang dalaman dan praktikal. Satu lagi faedah Z.E. 50 ialah keupayaannya untuk memberikan lebih prestasi daripada motor R135 baharu.

Pada pelancarannya pada penghujung tahun 2012, ZOE pertama dengan bateri 22 kWj menawarkan sekitar 150 kilometer jarak sebenar, julat yang sudah jauh melebihi jarak harian yang dilalui oleh purata pemandu harian Eropah atau Malaysia.

Pada 2016, Renault melancarkan generasi kedua Renault ZOE dengan bateri 41kWh Z.E. 40 yang menggandakan julat dunia sebenar kepada 300 kilometer.

Untuk ZOE Baharu, jurutera menumpukan pada seni bina bateri litium-ion dan aspek berbeza reka bentuknya, mencapai 52 kWj yang mengagumkan dalam saiz sel fizikal yang sama. Ini diterjemahkan kepada peningkatan 30 peratus dalam julat, kepada 389 kilometer WLTP.

Mengecas bateri juga dibuat lebih mudah oleh perkhidmatan pintar Renault EASY CONNECT, yang membolehkan lokasi pengecasan yang cepat dan mudah, serta tambahan palam pengecasan Combo pilihan yang dipermudahkan.

Terletak di belakang hatch pengecasan logo berlian Renault, palam Combo (CCS) baharu adalah lebih besar daripada palam sebelumnya dan terdiri daripada soket standard Eropah dan penyambung dua pin untuk pengecasan DC. Lokasi pusat soket menjadikan pengecasan lebih mudah, terutamanya di stesen pengecas awam yang mempunyai kabel sendiri.

Terima kasih kepada palam Kombo ini, ZOE Baharu dapat mengecas dengan pantas dengan DC sehingga 50 kW, hanya dengan memasukkan kabel pengecasan yang dipasang pada terminal ke dalam penyambung dua pin yang terletak di bawah soket jenis-2. .

Kabel jenis-2 standard yang disediakan bersama kereta dan pengecas Caméléon digunakan untuk penggunaan pengecasan AC setiap hari, seperti di rumah dengan Wallbox, di tempat kerja, di tempat letak kereta atau di jalan awam menggunakan apa-apa sahaja sehingga 22kW bekalan.

Apabila menggunakan Kotak Dinding 7kW, ZOE Baharu boleh mengecas dari 0 hingga 100 peratus dalam 9 jam dan 25 minit. Ini memastikan cas semula yang lengkap boleh dicapai dengan selesa dalam sekelip mata. Jarak sekitar 306 kilometer boleh dicapai dalam masa 8 jam.

Pengguna yang mengecas kenderaan mereka di rumah juga boleh mendapat manfaat daripada pilihan pengaturcaraan, melaraskan cas semula mereka agar sesuai dengan turun naik tarif daripada pembekal elektrik mereka.

Memasukkan Renault ZOE ke dalam pengecas awam 22kW tepi jalan boleh memberikan jarak 126 kilometer yang berguna dalam masa satu jam sahaja.

Walau bagaimanapun, masa cas semula terpantas dicapai dengan pilihan pengecasan DC 50kW baharu, yang sesuai untuk perjalanan yang lebih jauh. Menambah semula bateri dengan cara ini boleh menambah jarak sekitar 145 kilometer dalam masa setengah jam.

Sementara itu, kami akan memaklumkan anda tentang pelancaran rasmi dan harga jualannya di Malaysia dalam beberapa minggu akan datang.

Previous post

Baidu Apollo RT6 Semua-Elektrik Didedahkan Di China

Next post

Flagship Pusat 3S Kia Baharu Dibuka Di Glenmarie Shah Alam

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *