Berita Auto

Mini Moke Masih Hidup. Ianya Elektrik Dan Amerikan

Moke America elektrik laris terjual di AS terima kasih kepada sokongan selebriti.

MINI Moke mungkin tidak begitu dikenali oleh generasi muda, tetapi ia cukup ikonik pada zamannya. Ia dicipta oleh pereka MINI asal, Sir Isaac Issigonis dan John Sheppard sebagai kenderaan off road tanpa pintu. Tujuan awalnya adalah untuk kegunaan tentera, tetapi pelepasan tanah yang rendah dan kekurangan pacuan semua roda menjadikannya tidak menarik bagi kebanyakan angkatan tentera di seluruh dunia. Sebaliknya, ia mendapat populariti sebagai kenderaan gaya hidup dalam pasaran kereta penumpang. Akhirnya, ia tidak disukai hanya untuk dilahirkan semula di Amerika Syarikat sebagai jenama semua elektrik.

Moke America telah wujud sejak 2016, apabila “Make America Great Again” ialah slogan pada hari itu. Hari ini, syarikat itu telah menjana lebih AS$100 juta dengan menempatkan kira-kira 4,000 kereta di atas jalan raya Amerika dan jelas bahawa walaupun dengan prestasi dan julat yang terhad, Amerika sudah jatuh cinta dengan kenderaan ini.

Ini sebahagiannya adalah kerana kolaborasi selebriti yang mereka telah lakukan. Daripada Kardashians hingga Max Verstappen, pasukan pemasaran Moke America sedar bahawa selebriti adalah cara paling mudah untuk meningkatkan perhatian kepada produk anda.

Produk itu sendiri bukanlah sesuatu yang istimewa, walaupun mereka yang telah memandunya mengatakan bahawa ia jauh lebih halus dan selesa di atas permukaan jalan berbanding MINI Moke berkuasa petrol asal. Sebenarnya, kebanyakan rakyat Malaysia akan ketawa apabila membaca tentang persembahannya. Setiap kali anda mengecasnya penuh, ia hanya boleh berjalan sejauh 65 kilometer sebelum kehabisan jus. Apatah lagi, kelajuan maksimumnya hanya 40km/j! Sudah tentu, anda tidak boleh mengharapkan banyak dari segi ciri-ciri. Lupakan penghawa dingin dan beg udara, malah bumbung dijual berasingan!

Well, kurangannya dari segi bahan, ia pasti menebusnya dengan gaya. Moke adalah buatan tangan di Florida dan boleh didapati dalam 12 warna dengan bahagian individu sering diwarnakan tanpa sebarang kos tambahan. Anda juga boleh mewarnakan apa jenis bahagian seperti rim jika anda suka.

Dari segi harga, Moke elektrik dari Amerika berharga hanya di bawah AS$22K sebelum cukai dan penghantaran. Itu mahal dan tanpa pacuan kanan, ianya sama sekali tidak ada kes perniagaan untuk kenderaan sedemikian di sini. Bukan juga untuk digunakan sebagai kereta komuter di pekan-pekan kecil.

Kita hanya boleh harap pengeluaran lain membina sesuatu yang seakan-akan untuk pasaran kita.

Previous post

Citroën C4 X Dipersembahkan Sebagai Coupé Crossover C4

Next post

Porsche Holding Salzburg Mengambil Alih Pengedaran Audi Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *