Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Menteri Kita Harus Guna EV Setiap Hari Sebelum Membuat Apa-Apa Polisi EV

Inilah sebabnya hala tuju dasar EV kita tidak berapa betul.

Sekarang ini terdapat banyak perbualan di media sosial Malaysia tentang pemilikan kenderaan elektrik (EV), kemudahan pengecasan bateri, isu waranti, prosedur selepas jualan, kitar semula bateri EV dan juga lonjakan mendadak kenderaan elektrik tidak dibenarkan yang belum diluluskan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan kita.

Menariknya, pembuat keputusan dan dasar kami dalam kerajaan harus menjadi pengguna EV, setiap hari untuk lebih memahami isu pemilikan EV, jika ada, di bandar kami yang sentiasa sesak.

Mereka perlu memahami cara dan tempat infrastruktur pengecasan bateri harus dilaksanakan dan bekerjasama dengan penyedia perkhidmatan (seperti TNB) untuk melihat pengehadan semasa dan juga sebab banyak tempat pengecasan EV sedia ada tidak mendapat komisen dan sebab EV ‘kehabisan komisen’ ini. titik pengecasan rosak tidak dibaiki (kebanyakannya di stesen PETRONAS di sepanjang lebuh raya dan juga di bangunan kerajaan dan majlis bandaran).

Kami telah memandu uji 4 kenderaan elektrik baharu yang berbeza dalam tempoh 2 bulan yang lalu dan kami telah melihat beberapa isu yang harus ditangani dan telah berkongsi pendapat kami dengan mereka yang bersedia memberi perhatian dan membuat langkah untuk memperbaiki infrastruktur dan juga Kemudahan ‘back end’ yang diperlukan untuk menjaga pemilik EV di Malaysia yang menghadapi masalah ketika di jalan raya.

Sebagai contoh, apabila EV kehabisan kuasa bateri dalam kesesakan lalu lintas yang teruk di sepanjang lebuh raya, apakah yang boleh dilakukan untuk membantu?

Adakah perkhidmatan bantuan kerosakan lebuh raya sedang dilatih dan dilengkapi pengetahuan untuk membantu pemilik EV?

Lagi, adakah latihan untuk penyedia perkhidmatan breakdown insurans tentang cara MENUNDA EV yang mempunyai masalah. Roda akan terkunci kalau rosak dan bagaimanakah caranya EV harus ditunda dalam keadaan sedemikian. Kita ‘ditarik’ EV itu ke atas lori flat-bed?

Bagaimanakah ruang pengecas EV awam akan ditadbir untuk memastikan pemandu BUKAN EV Tidak Meletak kenderaan di ruang tersebut, yang menyebabkan pemilik EV perlu mengecas kereta mereka dalam keadaan ‘panik’ kerana bateri mereka kehabisan! (sila lihat bagaimana 4 kereta berkuasa petrol dalam gambar di bawah ini pakir di petak EV)

Sementara itu, lebih banyak cakap daripada tindakan sedang berlaku setiap minggu di pelbagai platform, TV, Radio, berita, dan portal dalam talian dan tiada pengalaman dunia sebenar yang dilaksanakan oleh pembuat dasar.

Previous post

Oh, Yang Mana Satukah Patut Dibeli? Toyota Veloz Atau Perodua Alza?

Next post

Ini Dia Range Rover Super Mewah, SV Serenity

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *