Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Mengapa Kami Rasa Perodua Tidak Akan Mengeluarkan EV

Senario tidak realistik untuk Perodua menghasilkan EV dan mengekalkan kadar rendah dengan TNB dijelaskan.

Dipelancaran Perodua Alza yang baharu semalam, banyak sumber berita telah memetik tentang sesuatu yang tidak dipandang serius oleh sesiapa dalam industri automotif. Terdapat cadangan bahawa Perodua harus mengeluarkan kenderaan elektrik mampu milik dan bekerjasama dengan TNB untuk memperkenalkan kadar pengecasan berpatutan. Mari kami jelaskan mengapa cadangan ini bukan sesuatu yang perlu diambil serius buat masa ini.

Sebab pertama ialah tiada sesiapa di Perodua yang membuat cadangan ini. Ia bukan fakta yang ‘bocor’ daripada dokumen Perodua. Ia tidak diumumkan semasa ucapan oleh sesiapa di Perodua. Ini hanyalah cadangan yang tidak berdasarkan kepada apa-apa yang Perodua ada dalam perancangan sama sekali.

Perkara kedua yang perlu dipertimbangkan ialah hakikat bahawa Perodua masih belum memperkenalkan rangkaian kuasa hibrid ke pasaran. Perodua berkuasa hibrid lebih berkemungkinan, kerana kenderaan elektrik memerlukan perubahan gaya hidup dan tabiat yang sepenuh untuk ianya boleh beroperasi dengan jayanya.

Mereka perlu dicaj oleh pengguna hampir setiap hari jika ianya digunakan sepertimana kebanyakan Perodua digunakan. Kemungkinan besar Perodua akhirnya akan memperkenalkan hibrid daripada rakan teknologinya, Daihatsu. Kurang daripada setahun yang lalu, Daihatsu telah melancarkan rangkaian kuasa 1.2L e-SMART HYBRID baharu. Ini adalah batu loncatan yang logik untuk Perodua.

Memetik kata-kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Perodua Dato’ Syed Zainal Abidin Ahmad:

“Sebelum elektrik, kami juga akan mengeluarkan hibrid dahulu untuk memastikan pelanggan kekal selesa … jika anda menggunakan kenderaan elektrik, anda mungkin perlu menukar cara pemanduan dan gaya hidup anda”.

Ketiga, rakan kongsi teknologi Perodua, Daihatsu tidak mempunyai kenderaan elektrik. Daihatsu hanya pada tahun lepas menyertai saingan utama domestik, Suzuki dalam usaha niaga kenderaan elektrik dengan Toyota. Ya, terdapat beberapa EV dalam perancangan. Tetapi saluran paip itu mungkin atau mungkin tidak termasuk pasaran Malaysia. Dan itu berkaitan dengan titik terakhir.

Perodua tidak mengambil risiko bersahaja. Pada masa ini, banyak syarikat kereta premium melancarkan kenderaan elektrik di Malaysia kerana mereka tidak dikenakan cukai oleh kerajaan (selain SST). Memang masuk akal bagi syarikat kereta premium untuk melakukannya kerana pasaran itu mengutamakan pernampilan. Kebanyakan pembeli mereka sudah mempunyai kereta petrol lain untuk melakukan perjalanan harian atau perjalanan jauh. Malah Proton pun hanya akan turut serta dalam keterujaan elektrik ini sebagai pengedar jenama kereta Smart premium semua elektrik. Perodua bukan syarikat yang seperti tu. Mereka hanya mengambil risiko yang sudah dihitung dan itu, membuatkan kedua-dua pemegang saham dan pelanggan gembira. Setiap teknologi baharu dikaji untuk kebolehlaksanaan berulang kali sebelum keputusan dibuat.

Oleh itu, kami tidak fikir Perodua akan bergerak ke arah memperkenalkan kenderaan elektrik sepenuhnya dalam masa yang terdekat ini.

Previous post

Porsche Club Malaysia Sambut Ulang Tahun Ke-70

Next post

Honda Civic Type R Serba Baharu Dapat Turbo VTEC Terkuat Mereka

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *