Undang - Undang

Adakah Membeli Kereta “Sambung Bayar” Menyalahi Undang-undang?

Jika anda terjebak dengan skim “sambung bayar”, atau menggunakan skim ini untuk pembeli, anda mungkin berdepan hukuman penjara.

Dengan pandemik global baru-baru ini yang menggegarkan kestabilan yang kita nikmati selama ini dan ekonomi semasa yang semakin merosot di Malaysia, ramai orang sedang bergelut untuk menghadapinya dan/atau pulih darinya.

Lebih teruk lagi bagi golongan muda yang ingin membeli kereta pertama mereka dengan harga petrol dan barangan keperluan yang lain semakin meningkat.

Ini mendesak ramai mencari jalan keluar yang “mudah” dan cuba membiayai pinjaman untuk kereta terpakai dan bukannya membayar sepenuhnya atau membuat pinjaman untuk mendapatkan kereta baharu (merupakan proses yang membosankan bagi ramai).

Di sebalik apa yang mungkin difikirkan ramai, konsep “sambung bayar” ini telah membelenggu rakyat Malaysia selama bertahun-tahun dan sudah digunakan lebih daripada sekadar kereta, skim sambung bayar rumah pun ada.

Walaupun jenis urus niaga ini biasanya hanya dilakukan diantara keluarga dengan hanya perjanjian mulut, selalunya, akan tiba satu ketika di mana pembeli sama ada tidak boleh meneruskan atau enggan membayar yang membawa kepada isu yang menjejaskan penjual.

Cara utama skim ini berlaku adalah apabila pemilik kereta (biasanya kereta lama) merasakan sukar untuk terus membuat pembayaran bulanan kereta tersebut dan pembeli mencari, seperti yang disebutkan tadi, cara “mudah” untuk memiliki kereta terpakai.

Kebiasaannya, ianya adalah kerana tidak mahu membuat bayaran pendahuluan yang mendorong mereka berbuat demikian.

Lebih teruk lagi, kini terdapat ejen yang meletakkan diri mereka sebagai orang tengah, yang membantu penjual yang ingin menjual kereta terpakai mereka melalui skim “sambung bayar” ini dan ini membawa kepada banyak transaksi haram.

Memandangkan majoriti rakyat Malaysia tidak menyedari bahawa skim ini menyalahi undang-undang, Polis Diraja Malaysia berkongsi siaran di Halaman Facebook mereka, ‘Cyber Crime Alert Royal Malaysia Police.’

Ini dilakukan dalam usaha untuk mendidik orang ramai tentang mengapa seseorang harus mengelak skim jenis ini apabila mahu beli kereta terpakai kerana terdapat lebih banyak sebab mengapa ianya menyalahi undang-undang.

Jadi, adakah anda tahu bahawa skim ini adalah salah? Jika anda sedang menyopping untuk membeli kereta terpakai, adakah anda masih memilih skim “sambung bayar”, dengan mengetahui apa yang anda tahu sekarang?

Walaupun kita semua sedang susah sekarang, kita perlu mengamalkan sikap “ini juga akan berlalu” dan ingat bahawa aktiviti yang menyalahi undang-undang tidak boleh dilakukan, tidak kira betapa susah rasanya hidup kita sekarang.

Insyallah semuanya akan baik pulih nanti.

Previous post

Kolaborasi Pengecasan EV Di Malaysia GoCar dengan JomCharge

Next post

Nissan Menaik Taraf Outlet Rawang Kepada Pusat 3S

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *