Servis / Modifikasi

Jual Kereta Anda! Jangan Biarkan Ia Reput Hancur Lebur!

Semakin ramai pemilik kereta membiarkan kereta lama mereka reput.

Ianya sekarang menjadi pemandangan biasa di bandar. Ia telah menjadi situasi biasa di bandar dan kampung kecil selama beberapa dekad di mana kekurangan mekanik yang cekap dan juga pemilik yang tidak ada duit untuk mengekal kereta lama mereka.

Jadi, pemilik kereta ini akhirnya membiarkan kereta lama mereka terbiar di telan zaman di mana ianya akan habis reput sehingga terlambat dan hancur lebur untuk diselamatkan.

Selama bertahun-tahun kami sudah berhenti dan mengetuk pintu pagar rumah kereta jarang yang mereput di rumah mereka. Ada yang merupakan barn finds/kereta reban dan yang lain hanyalah kereta lama yang perlu diselamatkan.

Pemilik akan keluar dan berkata ‘tidak mahu jual’ atau ‘Saya bercadang untuk memulihkan kereta ini tidak lama lagi’ (satu pembohongan kerana kita melihat kereta itu terletak di situ berkarat dan reput sudah bertahun-tahun) dan ‘anak saya mahu mengambil alih kereta ini apabila dia kembali’ (dan ini juga tidak pernah berlaku selepas bertahun-tahun).

Sementara itu, terdapat beberapa peminat kereta tegar dari Lembah Klang yang telah berpusing-pusing di sekitar kampung-kampung kecil sejak beberapa tahun kebelakangan ini membeli kereta-kereta lama yang terbiar ini untuk dipulihkan dengan perbelanjaan yang besar dan juga sebagai alat ganti untuk menjalankan kereta serupa mereka.

Ramai lagi yang nak buat macam tu, tapi ada isu simpan kereta lama dan alat ganti. Selain itu, apabila membeli beberapa kereta terbiar lama, terdapat isu biasa kehilangan pemilik. Ada yang telah meninggal dunia, yang lain telah berpindah dan cuba mencarinya boleh menjadi satu lagi kerja yang memakan masa.

Mekanik yang ‘berpegang’ pada beberapa kereta yang reput ini juga akan meminta caj penyimpanan lampau yang terhutang oleh pemilik kereta dan ini tidak masuk akal kerana pembeli baharu sudahlah kena bayar untuk mengambil kereta yang reput ini dan mengosongkan ruang bengkel, mekanik masih lagi mahu tawar-menawar.

Jadi keadaan ini akan berterusan dengan beberapa kereta yang terbaik, beberapa kereta mahal dan lebih menyedihkan, beberapa kereta yang jarang terus mereput kerana pemiliknya tidak mahu berbuat apa-apa.

Jadi, kami berharap dengan artikel ini, pemilik kereta reput melihat dengan teliti apa yang ada di garaj atau taman mereka atau di belakang kedai mereka dan membuat keputusan untuk menjual (jangan bermimpi untuk mendapatkan harga premium seperti yang diiklankan di Hagerty.com atau Hemmings.com kerana ini adalah kereta dalam keadaan yang jauh lebih baik).

Menariknya, adalah lebih baik untuk melayari laman web seperti Hanamaru.my di mana harga yang berpatutan diberikan untuk kereta anda, jika mereka mahukannya atau, biarkan orang seterusnya yang membunyikan loceng pagar anda mengambil kereta anda untuk mendapatkan sedikit wang yang boleh membelikan anda percutian singkat yang menyeronokan.

Previous post

MFJ Logistics Terima New Truck Generation XT Pertama Johor

Next post

Proton Saga Sambut Ulang Tahunnya Yang Ke-37

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *