Berita Auto

Hongqi HS5 Telah Dilancarkan Di China

Hongqi HS5 baharu kelihatan hebat, tetapi lakukah ia kalau dijual di Malaysia?

Hongqi HS5 serba baharu baru sahaja dilancarkan di China dan ia kelihatan menarik, sekali lagi, kami agak berat sebelah di sini kerana dari sudut tertentu, kereta ini kelihatan sangat serupa dengan kereta tertentu yang kebetulan merupakan salah satu daripada 5 kereta kegemaran kami.

Dengan itu, persoalannya ialah jika Hongqi HS5 dilancarkan di Malaysia, adakah orang ramai akan menyukai reka bentuknya atau adakah mereka akan kurang bersetuju?

Sebelum itu, mari kita lihat beberapa fakta dan angka tentang kereta itu terlebih dahulu.

Lelaran pertama kereta ini, Hongqi H5, pertama kali dilancarkan pada 2017 dan berdasarkan platform yang sama seperti Mazda  6 generasi ketiga. Ini kerana Mazda 6 juga dibuat di China oleh usaha sama FAW-Mazda dengan FAW bermaksud First Auto Works, pemilik jenama Hongqi.

 Hongqi H5 didatangkan dalam 2 pilihan enjin, turbo 1.5l dan turbo 1.8l manakala Hongqi HS5 baharu datang dalam sama ada turbo 1.5l, hibrid turbo 1.5l atau turbo 2.0l dengan kereta yang ditunjukkan dalam warna hitam ialah 2.0 l varian turbo. Semua varian adalah pacuan roda hadapan sahaja.

Hongqi HS5 bermula daripada 159,800 yuan atau USD23,628 sehingga 179,800 yuan, kira-kira USD29,542. Ia mempunyai jarak roda 2920mm dan dimensi 4988/1875/1470mm dan Hongqi H5 akan dinamakan semula kepada Hongqi H5 Classic Edition untuk membezakan antara kedua-dua model.

Bahagian luarnya menakjubkan dengan gril hadapan yang besar yang tidak kelihatan seperti sesetengah kereta dengan gril besar dan lampu hadapan yang nipis dengan badan yang anggun dan lampu belakang yang disambungkan serta paip ekzos yang tersembunyi dengan baik dengan hiasan hud tersendiri yang merentang ke bahagian tengah hud.

Bahagian dalam mungkin menjadi kontroversi, dengan kabin yang ringkas dan kelihatan luas lengkap dengan sistem maklumat hiburan 12.3 inci dan paparan pemandu 12.6 inci dengan hiasan hud “bersambung” di bahagian tengah tempat letak tangan tengah.

Setakat ini boleh tahan, tetapi “merah sangatlah Mak Ngah” meliputi bahagian dalamnya. Untuk kereta yang kelihatan sangat matang dan masuk akal di luar, kami menjangkakan warna yang lebih matang di dalam, tetapi ia sebaliknya. Selain itu, tidak ada apa-apa lain yang salah dengan kereta ini, ia praktikal dan unik.

Amacam? OK ke ni?

Previous post

Hyundai IONIQ 5 Diperlukan Untuk Matlamat Karbon Teksi Jepun

Next post

MG4 Electric Binaan China Bakal Menggegarkan Eropah

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *