Bisnes

Chery Mencatat Rekod Bulanan Dengan Jualan Hampir 36k Unit

Chery semakin kukuh dari segi eksport kerana jumlah ini hanya unit yang dijual di luar negara asal mereka, China

Chery adalah pengeluar kereta yang berpangkalan di China dan telah mendapat gelaran “Technological Chery” kerana kemahuan mereka untuk menguasai teknologi teras. Chery mengeksport kenderaan mereka ke lebih 80 negara dan wilayah dan mempunyai lebih 2 juta pengguna di luar China menjadikan mereka pengeksport kereta penumpang terkemuka China selama 19 tahun berturut-turut.

Baru-baru ini, Chery telah mencatat rekod jualan bulanan baharu dengan mengeksport hampir 36,000 unit ke luar China. Itu adalah peningkatan 50.3 peratus tahun ke tahun. Ini meningkatkan jumlah eksport jenama itu untuk separuh pertama 2022 kepada 148,000 unit, peningkatan 24.9 peratus tahun ke tahun.

Selain itu, 112,000 unit adalah Kenderaan Tenaga Baharu/New Energy Vehicles (NEV) yang menyumbang lebih tiga perempat daripada semua unit yang dijual. Ini melengkapkan status Chery sebagai jenama di barisan hadapan teknologi kenderaan.

Lebih luar biasa ialah prestasi jualan Chery Brazil untuk separuh pertama tahun ini kerana jenama itu menduduki tempat kesembilan dalam kalangan pembuat kereta di negara itu. Model Arrizo 6 menduduki tempat keempat dalam jualan terkumpul untuk separuh pertama 2022 dan mempunyai bahagian pasaran sebanyak 3.62 peratus.

Sedan Arrizo 6 turut dianugerahkan Nilai Jualan Semula Terbaik dalam segmen pertengahan oleh sumber media Kelley Blue Book dan Quatro Rodas.

Chery

Selain itu, 21,300 SUV Chery Tiggo 8  telah dijual di Brazil dari Januari hingga Jun tahun ini di mana SUV itu berfungsi terutamanya sebagai pengangkutan presiden dan negeri di Brazil serta beberapa negara dan wilayah lain.

Chery juga mencatatkan jualan cemerlang di Chile di mana mereka mencapai 6.7 peratus jualan terkumpul bagi separuh pertama 2022, sekali gus meletakkan mereka di tempat tiga teratas dari segi jualan dan volum.

Mereka juga menerajui segmen SUV dengan penguasaan pasaran sebanyak 15.1 peratus, didominasi oleh SUV Tiggo 2 yang menjual 6,088 unit menjadikannya kenderaan nombor satu dalam segmen itu.

Chery juga mengekalkan momentum pertumbuhan yang kukuh di Afrika Selatan sejak memasuki pasaran itu tahun lepas. Jualan kumulatif bagi separuh pertama tahun itu meningkat 21.1 peratus pada asas bulan ke bulan. Chery sekali lagi mengungguli segmen SUV di Afrika Selatan juga dan kali ini dalam tempoh kurang 10 bulan dari pelancaran produk.

Selain itu, jenama itu juga memulakan tanggungjawab sosial korporat mereka pada awal April 2022 apabila Chery mengadakan aktiviti sumbangan faedah awam untuk membanteras kekurangan air di kawasan yang memerlukan bantuan.

Walaupun menghadapi isu yang berterusan seperti akibat pandemik global dan cabaran logistik antarabangsa, Chery telah berusaha keras untuk mengembangkan pasaran luar negara mereka dan mencapai jualan yang luar biasa.

Previous post

Hyundai IONIQ 5 Diperlukan Untuk Matlamat Karbon Teksi Jepun

Next post

MG4 Electric Binaan China Bakal Menggegarkan Eropah

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *