Aksesori / Produk / Alatan / Minyak

Bolehkah Subsidi RM2 Bilion RON95 Dikawal Dengan Berkesan?

Bagaimana Subsidi RON95 Akan Dikawal Untuk Warga B40?

Baiklah, penyelesaian untuk mengawal subsidi bahan api RON95 yang disasarkan bukanlah mudah kerana tiada cara mudah untuk mengawal subsidi RM2 Bilion bahan api RON 95 dengan jelas dan cekap tanpa mengalami kebocoran seperti yang kita lihat dengan subsidi bahan api diesel untuk nelayan.

Ranger Raptor 14

Kenapa? Baiklah, katakan ada pemilik kereta mewah T20 yang meminta pemandu B40nya mengisi minyak setiap minggu menggunakan kad B40nya. Bagaimana itu boleh dihentikan atau dikawal?

Kemudian ada pemilik syarikat besar T20 yang mempunyai armada kereta untuk pasukan jualan B40nya. Mereka boleh mengisi minyak SUV mewah bos T20nya menggunakan kad B40 mereka.

Kita juga boleh mengandaikan bahawa pemilik SUV mewah T20 meminta rakan penjawat awam B40nya yang telah bersara untuk mengisi SUV mewahnya setiap kali mereka bertemu untuk minum kopi pagi seminggu sekali.

Agak jelas kerajaan sekarang perlu mengekalkan subsidi bahan api RON95 sebanyak mungkin, atau sekurang-kurangnya sehingga pilihan raya umum akan datang bagi memastikan majoriti pengundi B40 membenarkan mereka terus berkuasa.

Dengan keadaan ekonomi semasa yang dialami seluruh dunia sekarang, adalah jelas bahawa Malaysia sendiri akan merasakan kemelesetan ekonomi tidak lama lagi, suka atau tidak dan pengundi B40 akan menjadi yang paling teruk terjejas seperti yang telah kita lihat sejak beberapa bulan lalu dengan kenaikan harga makanan dan perkhidmatan dalam semua sektor.

Memastikan bahan api RON 95 mampu milik adalah salah satu daripada beberapa keutamaan seperti minyak masak, beras, ayam dan harga elektrik. Jadi, apakah yang akan berlaku selepas kemenangan mereka dalam pilihan raya umum akan datang?

Subsidi pertama yang akan dihapuskan secara berperingkat-peringkat ialah RON95 kerana bil subsidi RM2 Bilion akan sangat diperlukan untuk memastikan keselamatan makanan dan mengelakkan B40 daripada kebuluran.

Namun, jika subsidi RON 95 dihapuskan, harga barangan dan perkhidmatan lain (yang tidak dikawal) sudah pasti akan mula meningkat naik (harga restoran nasi ayam, burger, caj penghantaran, sayur dan daging import dan sebagainya).

Dengan izin, ini beberapa cadangan penyelesaian segera, pada pendapat kami:

·             Kurangkan perbelanjaan kerajaan dengan mengurangkan gaji peringkat tertinggi sekurang-kurangnya 50 peratus.

·             Kurangkan perkhidmatan awam yang mengembung kita sekurang-kurangnya 20 peratus, buat permulaan.

·             Kurangkan semua perjalanan ke luar negara kerajaan yang mahal dan bilangan perjalanan sebanyak 50 peratus.

·             Kurangkan armada besar kenderaan kerajaan sekurang-kurangnya 30 peratus.

·             Hentikan kegunaan semua agensi orang tengah, contohnya seperti MAAri, agensi automotif yang TIADA relevance apabila kami sudah mempunyai MITI, MOF dan MIDA melakukan kerja yang sama.

·             Bubarkan SPANCO yang merupakan agensi yang bertanggungjawab melakukan penyelenggaraan untuk kenderaan kerajaan baharu apabila jelas bahawa pembelian kenderaan baharu boleh diservis dan diselenggara dengan mudah oleh pusat servis yang dibenarkan jenama untuk menjimatkan banyak yuran SPANCO yang tidak diperlu.

·             Bubarkan approved permit (AP) dan biarkan ia menjadi sistem pasaran terbuka seperti COE Singapura (sijil kelayakan) di mana bida tertinggi untuk bulan itu mendapat AP (COE) dan wang bidaan masuk ke akaun cukai kerajaan.

Kami mencadangkan perkara di atas sebagai permulaan dengan cadangan daripada rakyat yang paling terjejas, B40 sendiri.

Previous post

Perodua Alza Baharu Bukan Alza Lama Yang Ditambah Baik

Next post

MPV Mewah Toyota Majesty Akan Tiba Dalam Beberapa Minggu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *